Tuotehyväksynnän hallinta rakennusliikkeessä
Ali-Raatikainen, Riikka (2013)
Diplomityö
Ali-Raatikainen, Riikka
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201305303774
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201305303774
Tiivistelmä
Rakennusalan tuotehyväksyntä muuttuu EU:n rakennustuoteasetuksen astuessa voimaan 1.7.2013, jolloin CE-merkintä tulee pakolliseksi suurella osalle rakennustuotteita. Muutos aiheuttaa toimia yli 4000 suomalaisyrityksessä, jotka joutuvat hankkimaan tuotteelleen CE-merkinnän. Rakennustuoteasetus vaikuttaa kaikkiin alan toimijoihin.
Tämä diplomityö on toteutettu toimintatutkimuksena, johon sisältyvien teemahaastattelujen kautta saatujen tutkimustulosten perusteella kehitettiin tuotehyväksynnän hallintaan työkalu, YIT-tuotehyväksyntäkortit. Ne laadittiin tuotehyväksynnän teoriaan pohjalta palvelemaan koko YIT Rakennus Oy:tä ja muokattiin yrityksen tarpeisiin sopiviksi soveltaen toimintatutkimuksen tuloksia. YIT-tuotehyväksyntäkortiston avulla pyritään kehittämään yrityksen toimintatapoja vaikuttamalla organisaation henkilöstöön osallistamalla ja vastuuttamalla heitä.
Tuotehyväksynnän vaikutuksia rakennushankkeen eri vaiheisiin tutkittiin havainnoivan keskustelun avulla ja teemahaastatteluiden tuloksia analysoiden. YIT-tuotehyväksyntäkortistoa hallinnan välineenä testattiin pääasiassa haastattelujen avulla, sillä mallikortit eivät vielä mahdollistaneet laajempaa testausta käytännössä. Työn tuloksina esitellään YIT-tuotehyväksyntäkorttien laadintaprosessi ja paneudutaan tarkemmin korttien sisältöön. Construction product approval will change when the Construction Products Regulation (EU) comes into effect on July 1st, 2013. After that the CE marking will be mandatory for a large portion of building products. In Finland the change will cause actions for more than 4000 companies that will need to obtain the CE mark for their products. The Con-struction Products Regulation will affect all players in the field.
This thesis was carried out as an action research which included theme interviews. The YIT product approval cards, a tool for product approval management, were developed on the basis of the interview results. They were drawn up based on the product approval the-ory to serve the entire YIT Construction Ltd and, applying the research results, modified to suit the needs of the company. The YIT product approval cards aim to develop the company practices through affecting the staff of the organization by involving them and giving them more responsibility.
The effects of product approval on different stages of construction process were studied through observing discussions and by analyzing the results of the theme interviews. Since the model cards did not yet allow wider testing in practice, the cards as a management tool were tested mainly through interviews. As the results of the thesis, the creation pro-cess of the YIT product approval cards will be presented and the contents of the cards will be more thoroughly examined.
Tämä diplomityö on toteutettu toimintatutkimuksena, johon sisältyvien teemahaastattelujen kautta saatujen tutkimustulosten perusteella kehitettiin tuotehyväksynnän hallintaan työkalu, YIT-tuotehyväksyntäkortit. Ne laadittiin tuotehyväksynnän teoriaan pohjalta palvelemaan koko YIT Rakennus Oy:tä ja muokattiin yrityksen tarpeisiin sopiviksi soveltaen toimintatutkimuksen tuloksia. YIT-tuotehyväksyntäkortiston avulla pyritään kehittämään yrityksen toimintatapoja vaikuttamalla organisaation henkilöstöön osallistamalla ja vastuuttamalla heitä.
Tuotehyväksynnän vaikutuksia rakennushankkeen eri vaiheisiin tutkittiin havainnoivan keskustelun avulla ja teemahaastatteluiden tuloksia analysoiden. YIT-tuotehyväksyntäkortistoa hallinnan välineenä testattiin pääasiassa haastattelujen avulla, sillä mallikortit eivät vielä mahdollistaneet laajempaa testausta käytännössä. Työn tuloksina esitellään YIT-tuotehyväksyntäkorttien laadintaprosessi ja paneudutaan tarkemmin korttien sisältöön.
This thesis was carried out as an action research which included theme interviews. The YIT product approval cards, a tool for product approval management, were developed on the basis of the interview results. They were drawn up based on the product approval the-ory to serve the entire YIT Construction Ltd and, applying the research results, modified to suit the needs of the company. The YIT product approval cards aim to develop the company practices through affecting the staff of the organization by involving them and giving them more responsibility.
The effects of product approval on different stages of construction process were studied through observing discussions and by analyzing the results of the theme interviews. Since the model cards did not yet allow wider testing in practice, the cards as a management tool were tested mainly through interviews. As the results of the thesis, the creation pro-cess of the YIT product approval cards will be presented and the contents of the cards will be more thoroughly examined.