Ryhmäkoheesion ilmeneminen varusmiespalveluksessa
Ollila, Janne (2012-04)
Ollila, Janne
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319572
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319572
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koheesio ilmenee varusmiespalveluksessa.
Lisäksi keskitytään tarkastelemaan sitä, mitkä asiat johtavat ryhmäkoheesion syntyyn sekä
kehitykseen. Tarkoituksena oli löytää koheesion ilmiöitä, jotka esiintyvät varusmiesten
toiminnasta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mitä koheesiota edistäviä sekä mitä
heikentäviä asioita tapahtui varusmiespalveluksen aikana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällön analyysia. Analyysillä kyettiin
poimimaan koheesion ilmiöitä tekstikatkelmista. Aineistona käytettiin Tunnetut sotilaat –
teosta, joka on sosiaalireportaasin ympärille rakentuva etnografinen tutkimus varusmiesten
arjesta sekä kokemuksista. Teoksesta tarkasteltiin tarkemmin lukua viisi, joka käsitteli
yksilön sekä ryhmän vuorovaikutussuhteita.
Tutkimuksessa päädyttiin siihen tulokseen, että vapaa-ajan vuorovaikutus edistää
koheesiota. Hetkinä, jolloin varusmiehet eivät olleet palvelustehtävissä tai olivat vapaaajalla,
käytettiin pääosin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hetket loivat perustan ryhmän
sisäiselle luottamukselle sekä me-hengelle, joka tuki koheesion kehittymistä ryhmän sisällä.
Koheesio ilmeni yksilön käytöksessä siten, että hän tunsi olevansa osa ryhmää sekä
tekevänsä työtä ryhmän eduksi.
Koheesion kehittymistä vapaa-ajalla tulisi kehittää siten, että ryhmän yhteistä toimintaa
lisättäisiin. Tällä toimenpiteellä mahdollisesti parannettaisiin sekä nopeutettaisiin
sosiaalisen koheesion kehittymistä varusmiespalveluksessa. Toisaalta tutkimuksessa
saatujen tuloksien perusteella ei voida kiistää, ettei päiväpalveluksessa tai koulutuksessa
tapahtuva kanssakäyminen myös kehittäisi koheesiota. Jatkotutkimusmahdollisuutena
voitaisiin muun muassa tutkia sitä, että kuinka nopeasti koheesio kehittyy
varusmiespalveluksen aikaiselle tasolle kertausharjoituksissa.
Lisäksi keskitytään tarkastelemaan sitä, mitkä asiat johtavat ryhmäkoheesion syntyyn sekä
kehitykseen. Tarkoituksena oli löytää koheesion ilmiöitä, jotka esiintyvät varusmiesten
toiminnasta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mitä koheesiota edistäviä sekä mitä
heikentäviä asioita tapahtui varusmiespalveluksen aikana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällön analyysia. Analyysillä kyettiin
poimimaan koheesion ilmiöitä tekstikatkelmista. Aineistona käytettiin Tunnetut sotilaat –
teosta, joka on sosiaalireportaasin ympärille rakentuva etnografinen tutkimus varusmiesten
arjesta sekä kokemuksista. Teoksesta tarkasteltiin tarkemmin lukua viisi, joka käsitteli
yksilön sekä ryhmän vuorovaikutussuhteita.
Tutkimuksessa päädyttiin siihen tulokseen, että vapaa-ajan vuorovaikutus edistää
koheesiota. Hetkinä, jolloin varusmiehet eivät olleet palvelustehtävissä tai olivat vapaaajalla,
käytettiin pääosin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hetket loivat perustan ryhmän
sisäiselle luottamukselle sekä me-hengelle, joka tuki koheesion kehittymistä ryhmän sisällä.
Koheesio ilmeni yksilön käytöksessä siten, että hän tunsi olevansa osa ryhmää sekä
tekevänsä työtä ryhmän eduksi.
Koheesion kehittymistä vapaa-ajalla tulisi kehittää siten, että ryhmän yhteistä toimintaa
lisättäisiin. Tällä toimenpiteellä mahdollisesti parannettaisiin sekä nopeutettaisiin
sosiaalisen koheesion kehittymistä varusmiespalveluksessa. Toisaalta tutkimuksessa
saatujen tuloksien perusteella ei voida kiistää, ettei päiväpalveluksessa tai koulutuksessa
tapahtuva kanssakäyminen myös kehittäisi koheesiota. Jatkotutkimusmahdollisuutena
voitaisiin muun muassa tutkia sitä, että kuinka nopeasti koheesio kehittyy
varusmiespalveluksen aikaiselle tasolle kertausharjoituksissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]