Kadettien käsityksiä ja odotuksia tulevasta kouluttajan tehtävästä – Kyselytutkimus 96. kadettikurssin maasotalinjan kadeteille kesällä 2011
Ljungqvist, Hans (2012-04)
Ljungqvist, Hans
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210309541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210309541
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millaisin odotuksin kadetit siirtyvät työelämään, mikä
heidän mielestä hyvä kouluttajuus on, sekä millaisia kehittämistarpeita he näkevät Kadettikoulun
tämän päivän kouluttajakoulutuksessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselytutkimuksena
kesällä 2011, 96 kadettikurssin kadettien opiskellessa toista vuottaan Kadettikoulussa.
Tutkimukseen osallistui 25 kadettia (32 %) maasotalinjasta.
Tutkimus osoitti, että kadetit haluavat haastavia, monipuolisia ja mielenkiintoisia tehtäviä
missä he voivat kehittää itseään kouluttajina ja sotilaina. Hyvässä kouluttajassa kadetit arvostivat
eniten vanhoja tuttuja ominaisuuksia, kuten esimerkillisyyttä ja ammattitaitoa. Kadettikoulun
kouluttajakoulutus sai sekä risuja että ruusuja. Suurimpana kehittämistarpeena nähtiin
liian vähäinen käytännön harjoittelu.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kadeteilla on oikea asenne työelämään
ja kaikki mahdollisuudet kehittyä hyviksi kouluttajiksi.
heidän mielestä hyvä kouluttajuus on, sekä millaisia kehittämistarpeita he näkevät Kadettikoulun
tämän päivän kouluttajakoulutuksessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselytutkimuksena
kesällä 2011, 96 kadettikurssin kadettien opiskellessa toista vuottaan Kadettikoulussa.
Tutkimukseen osallistui 25 kadettia (32 %) maasotalinjasta.
Tutkimus osoitti, että kadetit haluavat haastavia, monipuolisia ja mielenkiintoisia tehtäviä
missä he voivat kehittää itseään kouluttajina ja sotilaina. Hyvässä kouluttajassa kadetit arvostivat
eniten vanhoja tuttuja ominaisuuksia, kuten esimerkillisyyttä ja ammattitaitoa. Kadettikoulun
kouluttajakoulutus sai sekä risuja että ruusuja. Suurimpana kehittämistarpeena nähtiin
liian vähäinen käytännön harjoittelu.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kadeteilla on oikea asenne työelämään
ja kaikki mahdollisuudet kehittyä hyviksi kouluttajiksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]