Suomen kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Hyvönen, Jari (2012-04)
Hyvönen, Jari
Strategian laitos
Strategia
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 64
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206156019
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206156019
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan laadullisen tutkimuksen keinoin miten Suomi toteuttaa kokonaisvaltaista
kriisinhallintaa Afganistanissa ja millaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta kriisinhallinnalla
pyritään saavuttamaan. Tutkimuksessa analysoidaan Suomen Afganistanpolitiikalle
asetettuja tavoitteita ja niiden toteutumista. Tutkimuksen päämääränä on kehittää
kokonaisvaltaiseen kriisinhallinnan vaikuttavuuteen liittyvää diskurssia. Tutkimusongelmana
on: ”Kuinka Suomen kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan vaikuttavuutta voidaan lisätä?”
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan ja yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden käsitteistä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kriisinhallinnan
asiantuntijoille suunnatun puolistrukturoidun kyselyn vastauksina saaduista näkemyksistä,
valtionhallinnon virallisista asiakirjoista ja julkaisuista sekä eri organisaatioiden internetsivuilta
kerätyistä tiedoista. Aineiston analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teoriasidonnaista
sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Suomen kriisinhallinnan kokonaisvaltaisuus
toteutuu vain poliittisella ja strategisella tasolla poliittisina linjauksina ja resurssien
jakona. Taktisen tason toiminta operaatioalueella jää kunkin sektorin itsenäisesti hoidettavaksi.
Suomen kriisinhallinnan kokonaisuuden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arvioimiseen ei
toistaiseksi ole määritettyä menettelyä. Toiminnan päämäärä ja tavoitteet kaipaavat selkeämpää
ja ymmärrettävämpää määrittelyä, jossa olisi huomioitava toiminnan Suomea yhteiskuntana
hyödyttävä vaikutus.
Parhaiten vaikuttavuutta voitaisiin lisätä muuttamalla Suomen tapaa toteuttaa kokonaisvaltaista
kriisinhallintaa. Muutoksen tulisi tapahtua niin strategisella tasolla toiminnan suunnittelussa
kuin operatiivisella ja taktisella tasolla toteutuksessa. Toiminnan perusajatuksena tulisi
olla yhteiskunnan turvallisuusstrategian määrittämiin uhkamalleihin varautuminen. Kansainvälistä
kriisinhallintaa voidaan käyttää joustavasti kansallisten suorituskykyjen harjoittamiseen,
mikä samalla lisäisi Suomen toiminnan vaikuttavuutta itse kriisialueella. Muutos ei heikentäisi
mahdollisuuksia saavuttaa vähintään nykyistä ulkoisen vaikuttavuuden tasoa.
kriisinhallintaa Afganistanissa ja millaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta kriisinhallinnalla
pyritään saavuttamaan. Tutkimuksessa analysoidaan Suomen Afganistanpolitiikalle
asetettuja tavoitteita ja niiden toteutumista. Tutkimuksen päämääränä on kehittää
kokonaisvaltaiseen kriisinhallinnan vaikuttavuuteen liittyvää diskurssia. Tutkimusongelmana
on: ”Kuinka Suomen kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan vaikuttavuutta voidaan lisätä?”
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan ja yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden käsitteistä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kriisinhallinnan
asiantuntijoille suunnatun puolistrukturoidun kyselyn vastauksina saaduista näkemyksistä,
valtionhallinnon virallisista asiakirjoista ja julkaisuista sekä eri organisaatioiden internetsivuilta
kerätyistä tiedoista. Aineiston analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teoriasidonnaista
sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Suomen kriisinhallinnan kokonaisvaltaisuus
toteutuu vain poliittisella ja strategisella tasolla poliittisina linjauksina ja resurssien
jakona. Taktisen tason toiminta operaatioalueella jää kunkin sektorin itsenäisesti hoidettavaksi.
Suomen kriisinhallinnan kokonaisuuden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arvioimiseen ei
toistaiseksi ole määritettyä menettelyä. Toiminnan päämäärä ja tavoitteet kaipaavat selkeämpää
ja ymmärrettävämpää määrittelyä, jossa olisi huomioitava toiminnan Suomea yhteiskuntana
hyödyttävä vaikutus.
Parhaiten vaikuttavuutta voitaisiin lisätä muuttamalla Suomen tapaa toteuttaa kokonaisvaltaista
kriisinhallintaa. Muutoksen tulisi tapahtua niin strategisella tasolla toiminnan suunnittelussa
kuin operatiivisella ja taktisella tasolla toteutuksessa. Toiminnan perusajatuksena tulisi
olla yhteiskunnan turvallisuusstrategian määrittämiin uhkamalleihin varautuminen. Kansainvälistä
kriisinhallintaa voidaan käyttää joustavasti kansallisten suorituskykyjen harjoittamiseen,
mikä samalla lisäisi Suomen toiminnan vaikuttavuutta itse kriisialueella. Muutos ei heikentäisi
mahdollisuuksia saavuttaa vähintään nykyistä ulkoisen vaikuttavuuden tasoa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]