"Askeleen päässä taidosta" - Kolmen askeleen menetelmän soveltuvuuden testaaminen oppimistehtävän avulla motoristen taitojen opetukseen 4. luokan käsityössä
Vakkuri, Sebastian; Häkli, Leo (2012-03-29)
"Askeleen päässä taidosta" - Kolmen askeleen menetelmän soveltuvuuden testaaminen oppimistehtävän avulla motoristen taitojen opetukseen 4. luokan käsityössä
Vakkuri, Sebastian
Häkli, Leo
(29.03.2012)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203291610
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201203291610
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää taitojen opettamisen kolmen askeleen
menetelmän soveltuvuutta motoristen taitojen opetukseen käsityön 4. luokalla.
Menetelmän soveltuvuuden testaamiseksi on suunniteltu ja valmistettu
oppimistehtävä. Oppimistehtävä on laadittu taitojen opettamisen
yleismenetelmän, kolmen askeleen menetelmän pohjalta. Oppimistehtävän
laadinnassa on käytetty tukena myös suljetun oppimistehtävän teoreettista
perustaa, sekä ositetun ja taitolajipainotteisen käsityön piirteitä.
Oppimistehtävä toteutettiin satakuntalaisessa koulussa ja toteutuksen suoritti
koulun oma käsityönopettaja. Oppimistehtävän aikana tapahtuvasta
toiminnasta, opetuksesta ja oppimisessa on pyritty saamaan tietoa kaikilta
siihen osallistuneilta osapuolilta. Oppilaille on suoritettu oppimista mittaava alku
ja loppu kysely. Opettajaa on haastateltu, jolloin on saatu oppimistehtävän
toteuttajan kokemuksia tapahtuneesta. Lisäksi tutkijat ovat itse osallistuneet
toiminnan havainnointiin, sekä videoineet opetusta ja oppilaiden toimintaa.
Tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen tuote
on motoristen taitojen opettamiseen laadittu oppimistehtävä. Tutkimuksen kulku
ja toteutus on kuvattu yksityiskohtaisesti mittarien laadinnasta, aineiston keruun
ja -tulosten analysoinnin kautta synteesiin ja tutkimusongelmiin vastaamiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taitojen opettamisen kolmen askeleen
menetelmä sisältää myös perusopetuksessa toteutettavan taitojen opetuksen
kannalta keskeisimmät elementit. Menetelmä soveltuu etenkin vasta-alkaneille
opettajille, mutta myös kokeneille opettajille. Taitojen oppimisen kannalta
erityisen tärkeäksi seikaksi tällä ikäryhmällä osoittautui demonstrointi ja
ohjaaminen. Lisäksi saimme yksityiskohtaista tietoa, jonka avulla menetelmästä
voisi laatia tälle ikäryhmälle vieläkin sopivamman.
menetelmän soveltuvuutta motoristen taitojen opetukseen käsityön 4. luokalla.
Menetelmän soveltuvuuden testaamiseksi on suunniteltu ja valmistettu
oppimistehtävä. Oppimistehtävä on laadittu taitojen opettamisen
yleismenetelmän, kolmen askeleen menetelmän pohjalta. Oppimistehtävän
laadinnassa on käytetty tukena myös suljetun oppimistehtävän teoreettista
perustaa, sekä ositetun ja taitolajipainotteisen käsityön piirteitä.
Oppimistehtävä toteutettiin satakuntalaisessa koulussa ja toteutuksen suoritti
koulun oma käsityönopettaja. Oppimistehtävän aikana tapahtuvasta
toiminnasta, opetuksesta ja oppimisessa on pyritty saamaan tietoa kaikilta
siihen osallistuneilta osapuolilta. Oppilaille on suoritettu oppimista mittaava alku
ja loppu kysely. Opettajaa on haastateltu, jolloin on saatu oppimistehtävän
toteuttajan kokemuksia tapahtuneesta. Lisäksi tutkijat ovat itse osallistuneet
toiminnan havainnointiin, sekä videoineet opetusta ja oppilaiden toimintaa.
Tutkimus on tutkimusotteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen tuote
on motoristen taitojen opettamiseen laadittu oppimistehtävä. Tutkimuksen kulku
ja toteutus on kuvattu yksityiskohtaisesti mittarien laadinnasta, aineiston keruun
ja -tulosten analysoinnin kautta synteesiin ja tutkimusongelmiin vastaamiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taitojen opettamisen kolmen askeleen
menetelmä sisältää myös perusopetuksessa toteutettavan taitojen opetuksen
kannalta keskeisimmät elementit. Menetelmä soveltuu etenkin vasta-alkaneille
opettajille, mutta myös kokeneille opettajille. Taitojen oppimisen kannalta
erityisen tärkeäksi seikaksi tällä ikäryhmällä osoittautui demonstrointi ja
ohjaaminen. Lisäksi saimme yksityiskohtaista tietoa, jonka avulla menetelmästä
voisi laatia tälle ikäryhmälle vieläkin sopivamman.