Turvallisuusosaamisen kouluttaminen : vertaileva tutkimus Laurean ja Maanpuolustuskorkeakoulun pedagogisista malleista
Rikkonen, Mikko (2011-05)
Rikkonen, Mikko
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
Sotatieteiden maisterikurssi 1
05 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202161406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202161406
Tiivistelmä
Pääesikunta tulee ohjeistamaan pedagogisia käsikirjoituksia jotka tullaan jatkossa laatimaan
kaikesta palkatun henkilökunnan koulutuksesta. Pedagogisissa käsikirjoituksissa kuvataan
koulutusta ja opetusta koskevat ratkaisut ja pedagogiset periaatteet. Puolustusvoimien palkatun
henkilöstön osaamisen kehittämisen strategian, mukaan henkilöstön osaamista tulee syventää
ja laajentaa, missä oppiminen perustuu itseohjautuvuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena
on ollut selvittää miten kahdessa eri oppilaitoksessa koulutetaan osaamista. Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen vertaileva tutkimus, jolla on tarkoitus selvittää ja
vertailla Maanpuolustuskorkeakoulun pedagogisia käsikirjoituksia ja Laureaammattikorkeakoulun
pedagogista toimintatapaa, niiden sisältöä ja merkitystä osaamisen oppimisen
näkökulmasta. Tutkimusongelmana tässä tutkimuksessa on: ”Miten Maanpuolustuskorkeakoulussa
ja muualla Laureassa koulutetaan ”osaamista”?” Lisäksi tutkimusongelmalla
on kaksi alakysymystä, jotka ovat: ”Eroavatko kyseessä olevien oppilaitosten opetuksen
suunnittelussa käytetyt oppimiskäsitykset toisistaan?” ja ”miten osaamisen tavoitetaso näkyy
ja toteutuu tutkinnoissa?” Tutkimus on toteutettu laadullisena asiakirjoja vertailevana tutkimuksena, josta saatuja tuloksia
on analysoitu etnografisen menetelmän kautta saaden syvempää pohdintaa oppilaitosten
antamaan osaamisen kouluttamiseen. Osaamisen kouluttamiseen ja opettamiseen paneudutaan
kahden termillisesti eri pedagogisen toimintamallin vertailun ja tulkinnan kautta, vertaillen
oppilaitosten julkaisemia teoksia aiheista. Pyrkien kuvaamaan kattavasti miten osaamisen
tavoitetasoihin päästään eri koulutusohjelmissa. Tutkimuksen avulla selvisi, että yhteiskunnan ja puolustusvoimien tulevaisuuden oppimiskulttuurin
kehityssuunta näyttäisi olevan pääperiaatteiltaan hyvin samankaltainen. Yhteiskunnassa
ja puolustusvoimissa korostetaan oppimiskäsityksen muutoksen mukanaan tuomia
vaikutuksia osaamisen oppimisessa ja elinikäisen oppimisen tärkeyttä. Tutkimuksen johtopäätöksissä
voitiin todeta, että molemmissa oppilaitoksissa on selkeästi nähtävissä elinikäiseen
oppimiseen tähtäävä oppiminen ja halu opettaa todellisissa toimintaympäristöissä, todellisilla
”työelämän” metodeilla.
kaikesta palkatun henkilökunnan koulutuksesta. Pedagogisissa käsikirjoituksissa kuvataan
koulutusta ja opetusta koskevat ratkaisut ja pedagogiset periaatteet. Puolustusvoimien palkatun
henkilöstön osaamisen kehittämisen strategian, mukaan henkilöstön osaamista tulee syventää
ja laajentaa, missä oppiminen perustuu itseohjautuvuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena
on ollut selvittää miten kahdessa eri oppilaitoksessa koulutetaan osaamista.
vertailla Maanpuolustuskorkeakoulun pedagogisia käsikirjoituksia ja Laureaammattikorkeakoulun
pedagogista toimintatapaa, niiden sisältöä ja merkitystä osaamisen oppimisen
näkökulmasta. Tutkimusongelmana tässä tutkimuksessa on: ”Miten Maanpuolustuskorkeakoulussa
ja muualla Laureassa koulutetaan ”osaamista”?” Lisäksi tutkimusongelmalla
on kaksi alakysymystä, jotka ovat: ”Eroavatko kyseessä olevien oppilaitosten opetuksen
suunnittelussa käytetyt oppimiskäsitykset toisistaan?” ja ”miten osaamisen tavoitetaso näkyy
ja toteutuu tutkinnoissa?”
on analysoitu etnografisen menetelmän kautta saaden syvempää pohdintaa oppilaitosten
antamaan osaamisen kouluttamiseen. Osaamisen kouluttamiseen ja opettamiseen paneudutaan
kahden termillisesti eri pedagogisen toimintamallin vertailun ja tulkinnan kautta, vertaillen
oppilaitosten julkaisemia teoksia aiheista. Pyrkien kuvaamaan kattavasti miten osaamisen
tavoitetasoihin päästään eri koulutusohjelmissa.
kehityssuunta näyttäisi olevan pääperiaatteiltaan hyvin samankaltainen. Yhteiskunnassa
ja puolustusvoimissa korostetaan oppimiskäsityksen muutoksen mukanaan tuomia
vaikutuksia osaamisen oppimisessa ja elinikäisen oppimisen tärkeyttä. Tutkimuksen johtopäätöksissä
voitiin todeta, että molemmissa oppilaitoksissa on selkeästi nähtävissä elinikäiseen
oppimiseen tähtäävä oppiminen ja halu opettaa todellisissa toimintaympäristöissä, todellisilla
”työelämän” metodeilla.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]