Ammattikuvan ja työnantajakuvan ominaisuuksien merkitykset aliupseerin ammatinvalinnassa ja sitoutumisessa
Pekkala, Niko (2011-05)
Pekkala, Niko
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 1
05 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202161388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202161388
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää ja kuvata ammattikuvan ja työnantajakuvan
ominaisuuksien merkitystä aliupseerin ammatinvalintaan ja työhön sitoutumiseen. Lisäksi
kartoitetaan aliupseerikampanjan tunnettuutta ja vaikuttavuutta aliupseerin
ammatinvalinnassa. Tutkimusaihetta lähestytään aliupseeriksi hakeutuneiden henkilöiden
kokemuksen kautta. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen
tutkimusote, joka painottaa aineistolähtöistä työskentelyä sekä tutkijan ja aineiston välisen
suhteen pohtimista. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa
puolustusvoimissa työskentelevää aliupseeria. Haastattelutapana käytettiin teemahaastattelua.
Aineisto analysoitiin fenomenologisen psykologian analyysimenetelmällä. Analyysi eteni
yksilökohtaisen kokemuksen esilletuomisen kautta yleisen kokemuksen kuvaamiseen.
Tutkimuksen tulokset muodostuvat sisältöalueittaisista yleisistä merkitysverkostoista. Tutkimustulokset nostavat esille henkilöiden ja puolustusvoimien aiempien kohtaamisten,
lähipiirin ja mielikuvatekijöiden merkitykset ammattiin suuntautumisessa ja valinnassa.
Varusmiespalveluksella on suuri merkitys puolustusvoimia kohtaan heränneessä
mielenkiinnossa. Lähipiiri ja puolustusvoimien palkattu henkilökunta ovat kertoneet
aliupseerin työstä tai suositelleet aliupseerin ammattia. Henkilöillä oli aliupseeriksi
hakeutuessaan työpaikka, mutta työltä haluttiin pysyvyyttä. Aliupseeriksi hakeutumiseen
vaikuttavat keskeisesti mielikuvat kiinnostavasta, käytännönläheisestä tehtävästä ja
vakituisesta työstä. Upseeriopintoja ja -tehtäviä pidettiin enimmäkseen itselle sopimattomina.
Ulkoisella ammattikuvalla on kaksi puolta: ammatillinen ja käytännönläheinen perustehtävä,
mutta myös ”hanttihomma”, jossa ei saa itsenäisiä ja vastuullisia tehtäviä. Sisäinen
ammattikuva poikkeaa myönteisesti ulkoisesta ammattikuvasta: tehtävät ovat itsenäisiä,
vastuullisia ja monipuolisia. Ulkoinen työnantajakuva on taas vastannut pääsääntöisesti
sisäistä työnantajakuvaa. Yhtenevät myönteiset mielikuvat vahvistavat aliupseerien työhön
sitoutumista. Aliupseerikampanjan tunnettuus on hyvä ja se koettiin myönteisenä, mutta sen
ei koeta kuitenkaan vaikuttaneen ammatinvalintaan. Keskeisenä tuloksena nousee esille se, että haastateltavien aliupseerien ammatinvalinnassa
mielikuvat ovat merkittävässä asemassa, sillä aliupseereilla ei ollut pakottavaa tarvetta
hakeutua aliupseeriksi. Ulkoisen ammattikuvan osittainen negatiivissävytteisyys johtuu
aliupseerin ammatin assosioinnista sopimussotilaan tehtävään, sillä pääosalla ei ollut
kokemuksia aliupseereista ennen virkaan astumista. Tämä ei kuitenkaan ollut merkittävä
seikka, sillä sen johdosta ammatinvalintaprosessi ei keskeytynyt. Aiempien kohtaamisten
kokemuksellisuus vaikuttaa huomattavasti ammattikuvan ja työnantajakuvan kohdallisuuteen
suhteessa hakeutumisen kohteena olleeseen tehtävään ja sen työympäristöön.
Ammatinvalinnassa merkitykselliset mielikuvat ovat myös sitoutumisen kannalta merkittäviä.
ominaisuuksien merkitystä aliupseerin ammatinvalintaan ja työhön sitoutumiseen. Lisäksi
kartoitetaan aliupseerikampanjan tunnettuutta ja vaikuttavuutta aliupseerin
ammatinvalinnassa. Tutkimusaihetta lähestytään aliupseeriksi hakeutuneiden henkilöiden
kokemuksen kautta. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen
tutkimusote, joka painottaa aineistolähtöistä työskentelyä sekä tutkijan ja aineiston välisen
suhteen pohtimista. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa
puolustusvoimissa työskentelevää aliupseeria. Haastattelutapana käytettiin teemahaastattelua.
Aineisto analysoitiin fenomenologisen psykologian analyysimenetelmällä. Analyysi eteni
yksilökohtaisen kokemuksen esilletuomisen kautta yleisen kokemuksen kuvaamiseen.
Tutkimuksen tulokset muodostuvat sisältöalueittaisista yleisistä merkitysverkostoista.
lähipiirin ja mielikuvatekijöiden merkitykset ammattiin suuntautumisessa ja valinnassa.
Varusmiespalveluksella on suuri merkitys puolustusvoimia kohtaan heränneessä
mielenkiinnossa. Lähipiiri ja puolustusvoimien palkattu henkilökunta ovat kertoneet
aliupseerin työstä tai suositelleet aliupseerin ammattia. Henkilöillä oli aliupseeriksi
hakeutuessaan työpaikka, mutta työltä haluttiin pysyvyyttä. Aliupseeriksi hakeutumiseen
vaikuttavat keskeisesti mielikuvat kiinnostavasta, käytännönläheisestä tehtävästä ja
vakituisesta työstä. Upseeriopintoja ja -tehtäviä pidettiin enimmäkseen itselle sopimattomina.
Ulkoisella ammattikuvalla on kaksi puolta: ammatillinen ja käytännönläheinen perustehtävä,
mutta myös ”hanttihomma”, jossa ei saa itsenäisiä ja vastuullisia tehtäviä. Sisäinen
ammattikuva poikkeaa myönteisesti ulkoisesta ammattikuvasta: tehtävät ovat itsenäisiä,
vastuullisia ja monipuolisia. Ulkoinen työnantajakuva on taas vastannut pääsääntöisesti
sisäistä työnantajakuvaa. Yhtenevät myönteiset mielikuvat vahvistavat aliupseerien työhön
sitoutumista. Aliupseerikampanjan tunnettuus on hyvä ja se koettiin myönteisenä, mutta sen
ei koeta kuitenkaan vaikuttaneen ammatinvalintaan.
mielikuvat ovat merkittävässä asemassa, sillä aliupseereilla ei ollut pakottavaa tarvetta
hakeutua aliupseeriksi. Ulkoisen ammattikuvan osittainen negatiivissävytteisyys johtuu
aliupseerin ammatin assosioinnista sopimussotilaan tehtävään, sillä pääosalla ei ollut
kokemuksia aliupseereista ennen virkaan astumista. Tämä ei kuitenkaan ollut merkittävä
seikka, sillä sen johdosta ammatinvalintaprosessi ei keskeytynyt. Aiempien kohtaamisten
kokemuksellisuus vaikuttaa huomattavasti ammattikuvan ja työnantajakuvan kohdallisuuteen
suhteessa hakeutumisen kohteena olleeseen tehtävään ja sen työympäristöön.
Ammatinvalinnassa merkitykselliset mielikuvat ovat myös sitoutumisen kannalta merkittäviä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]