Konstruktivistinen oppimiskäsitys ja sotilaan toimintakyky peruskoulutuskauden taistelukoulutuksessa
Siukonen, Veikko (2007-03)
Siukonen, Veikko
Koulutustaidon laitos (-2008)
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
90. Kadettikurssi
03 / 2007
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202131349
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202131349
Tiivistelmä
Puolustusvoimien koulutuksen tulisi perustua konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen
ja sen perimmäisenä tarkoituksena on kehittää sotilaan toimintakykyä. Tutkimusten
mukaan varusmieskoulutuksen, erityisesti peruskoulutuskauden koulutuksen,
on todettu omaavan edelleen behavioristisia piirteitä. Peruskoulutuskauden
merkitys koko asevelvollisuuden onnistumiselle on keskeinen. Tämä Pro gradu -opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimustehtävänä on
selvittää, miten peruskoulutuskauden taistelukoulutusta ohjaavat pysyväisasiakirjat
tukevat konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaista koulutusta ja sotilaan toimintakyvyn
kehittämistä sekä minkälaiset perusteet asiakirjat antavat konstruktivistisen
oppimiskäsityksen mukaiselle koulutukselle ja sotilaan toimintakyvyn kehittämiselle. Tutkimustehtävän selvittämiseksi on asetettu kaksi tutkimuskysymystä:
1. Miten konstruktivistinen oppimiskäsitys ja sen keskeisimmät pedagogiset
seuraukset ilmenevät peruskoulutuskauden koulutusta ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa?
2. Miten sotilaan toimintakyvyn kehittäminen ilmenee peruskoulutuskauden
koulutusta ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa? Analyysimenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista sisällön analyysia. Analyysiaineisto
muodostui peruskoulutuskauden taistelukoulutusta ohjaavista pysyväisasiakirjoista. Analyysin tuloksena syntyi kaksi kokoavaa luokkaa: Konstruktivistinen oppimiskäsitys
ja sen keskeisimmät pedagogiset seuraukset peruskoulutuskauden koulutusta
ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa ja Toimintakyvyn kehittäminen peruskoulutuskauden
koulutusta ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa. Kokoaviin luokkiin sisältyvät pääluokat
ovat laadullisen analyysin tulos pysyväisasiakirjoista nousseiden ilmausten
sisältämistä merkityksistä sidottuina tutkimuksen teoriataustaan. Johtopäätöksissä havaittiin, että peruskoulutuskauden koulutusta ohjaavat asiakirjat
sisältävät konstruktivistiselle oppimiskäsitykselle ominaisia piirteitä. Sotilaan toimintakyvyn
kehittäminen huomioidaan koulutusta ohjaavissa asiakirjoissa välillisesti.
Asiakirjat eivät suoranaisesti ohjaa tai anna perusteita siitä, miten koulutus tulisi toteuttaa,
jotta se tukisi sotilaan toimintakyvyn kehittämistä.
ja sen perimmäisenä tarkoituksena on kehittää sotilaan toimintakykyä. Tutkimusten
mukaan varusmieskoulutuksen, erityisesti peruskoulutuskauden koulutuksen,
on todettu omaavan edelleen behavioristisia piirteitä. Peruskoulutuskauden
merkitys koko asevelvollisuuden onnistumiselle on keskeinen.
selvittää, miten peruskoulutuskauden taistelukoulutusta ohjaavat pysyväisasiakirjat
tukevat konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaista koulutusta ja sotilaan toimintakyvyn
kehittämistä sekä minkälaiset perusteet asiakirjat antavat konstruktivistisen
oppimiskäsityksen mukaiselle koulutukselle ja sotilaan toimintakyvyn kehittämiselle.
1. Miten konstruktivistinen oppimiskäsitys ja sen keskeisimmät pedagogiset
seuraukset ilmenevät peruskoulutuskauden koulutusta ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa?
2. Miten sotilaan toimintakyvyn kehittäminen ilmenee peruskoulutuskauden
koulutusta ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa?
muodostui peruskoulutuskauden taistelukoulutusta ohjaavista pysyväisasiakirjoista.
ja sen keskeisimmät pedagogiset seuraukset peruskoulutuskauden koulutusta
ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa ja Toimintakyvyn kehittäminen peruskoulutuskauden
koulutusta ohjaavissa pysyväisasiakirjoissa. Kokoaviin luokkiin sisältyvät pääluokat
ovat laadullisen analyysin tulos pysyväisasiakirjoista nousseiden ilmausten
sisältämistä merkityksistä sidottuina tutkimuksen teoriataustaan.
sisältävät konstruktivistiselle oppimiskäsitykselle ominaisia piirteitä. Sotilaan toimintakyvyn
kehittäminen huomioidaan koulutusta ohjaavissa asiakirjoissa välillisesti.
Asiakirjat eivät suoranaisesti ohjaa tai anna perusteita siitä, miten koulutus tulisi toteuttaa,
jotta se tukisi sotilaan toimintakyvyn kehittämistä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]