Ilmavoimien ilmatilankäyttö voimassa olevien määräysten mahdollistamana
Suurpalo, Oskari (2011-04)
Suurpalo, Oskari
Taktiikan laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 63
04 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202101330
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202101330
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin käyttäjän näkökulmasta ilmavoimien ilmatilankäyttöä määräävien lakien ja
ohjeistuksen soveltuvuutta ilmavoimien harjoituslentotoimintaan. Tutkimuskohteina olivat
ilmailulaki, ilmatilan hallinnan puitesopimus sekä Liikenteen turvallisuusviraston ja Sotilasilmailun
viranomaisyksikön hyväksyttäväksi annettu ilmatilan hallinnan toimintakäsikirja. Tutkimuksessa
määritettiin ilmavoimien vaatimukset ilmatilan käytölle perustuen pääesikunnan asiakirjaan.
Ilmatilankäyttöä ohjaavien määräysten soveltuvuutta käyttäjälle mallinnettiin kuvitteellisen
ilmatilan avulla, minkä taustamateriaalina käytettiin AIP SUP menettelyllä varattua ilmatilaa
vuosilta 2008-2009.
Tutkimuksessa tarkasteltiin normaaliolojen harjoituslentotoimintaa. Poikkeusolot sekä alueellisen
koskemattomuuden valvonnan ja -turvaamisen edellyttämä lentotoiminta rajattiin tutkimuksen
ulkopuolelle. Poikkeusoloissa ilmatilankäyttöön vaikuttavat yhteiskunnallinen tilanne ja voimaan
saatettavat asetukset, jolloin ilmatilankäytettävyyden kattava tutkiminen olisi laajentanut
tutkimusta liiaksi. Tutkimuksen kohteena oleva ilmatilanhallinnan toimintakäsikirja oli tutkimusta
tehtäessä luonnosasiakirja, eikä sitä ei ollut vielä allekirjoitettu. Mahdolliset muutokset
toimintakäsikirjan luonnosversion ja allekirjoitettavan välillä vaikuttavat tutkimustuloksiin. Suurin
vaikutus olisi prioriteettijärjestyksen muutoksella jolla ohjataan ilmatilankäyttöä sekä eri käyttäjien
ja ilmatilanosien suhdetta toisiinsa. Tutkimuksen mukaan nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa ilmavoimien toiminnan, vaikkakin
ilmatilan hallinnan vastuut tulisi laissa olla kirjoitettu yksityiskohtaisemmin. Puitesopimus ohjaa
sekä ilmatilan hallinnan neuvottelukunta antaa suosituksia päätöksentekoon viranomaisille ja
palveluntarjoajalle. Neuvottelukunnan perustaminen täyttää päätöksentekotyhjiön suomalaisessa
ilmatilan hallinnassa ja mahdollistaa kansallisten kantoja muodostamisen. Yhtenevässä Euroopassa
ja maailman laajuisessa ilmaliikenteen harmonisoinnissa kansallisten kantojen muodostaminen on
erityisen tärkeää valtiollisen toimijan, kuten puolustushallinnon, toimintaedellytyksien
takaamiseksi. Ilmatilan hallinnan toimintakäsikirja prioriteettilistauksen avulla voidaan toteuttaa
ilmatilankäyttöä mutta siinä edelleen painottuu kaupallinen reittiliikenne, mikä aiheuttaa
valtiolliselle toimijalle ongelmia ilmatilaa tai reittiverkostoa muutettaessa. Kaupallisen
ilmaliikenteen muuttuminen entistä enemmän vapaaseen reitin käyttöön ja lennon dynaamisempaan
toteuttamiseen tulee tulevaisuudessa vaatimaan kansallisia päätöksiä ja priorisointia
ilmatilankäytössä sekä etsimään uusia käytäntöjä ilmatilankäytettävyyden takaamiseksi
ilmavoimille.
ohjeistuksen soveltuvuutta ilmavoimien harjoituslentotoimintaan. Tutkimuskohteina olivat
ilmailulaki, ilmatilan hallinnan puitesopimus sekä Liikenteen turvallisuusviraston ja Sotilasilmailun
viranomaisyksikön hyväksyttäväksi annettu ilmatilan hallinnan toimintakäsikirja. Tutkimuksessa
määritettiin ilmavoimien vaatimukset ilmatilan käytölle perustuen pääesikunnan asiakirjaan.
Ilmatilankäyttöä ohjaavien määräysten soveltuvuutta käyttäjälle mallinnettiin kuvitteellisen
ilmatilan avulla, minkä taustamateriaalina käytettiin AIP SUP menettelyllä varattua ilmatilaa
vuosilta 2008-2009.
Tutkimuksessa tarkasteltiin normaaliolojen harjoituslentotoimintaa. Poikkeusolot sekä alueellisen
koskemattomuuden valvonnan ja -turvaamisen edellyttämä lentotoiminta rajattiin tutkimuksen
ulkopuolelle. Poikkeusoloissa ilmatilankäyttöön vaikuttavat yhteiskunnallinen tilanne ja voimaan
saatettavat asetukset, jolloin ilmatilankäytettävyyden kattava tutkiminen olisi laajentanut
tutkimusta liiaksi. Tutkimuksen kohteena oleva ilmatilanhallinnan toimintakäsikirja oli tutkimusta
tehtäessä luonnosasiakirja, eikä sitä ei ollut vielä allekirjoitettu. Mahdolliset muutokset
toimintakäsikirjan luonnosversion ja allekirjoitettavan välillä vaikuttavat tutkimustuloksiin. Suurin
vaikutus olisi prioriteettijärjestyksen muutoksella jolla ohjataan ilmatilankäyttöä sekä eri käyttäjien
ja ilmatilanosien suhdetta toisiinsa.
ilmatilan hallinnan vastuut tulisi laissa olla kirjoitettu yksityiskohtaisemmin. Puitesopimus ohjaa
sekä ilmatilan hallinnan neuvottelukunta antaa suosituksia päätöksentekoon viranomaisille ja
palveluntarjoajalle. Neuvottelukunnan perustaminen täyttää päätöksentekotyhjiön suomalaisessa
ilmatilan hallinnassa ja mahdollistaa kansallisten kantoja muodostamisen. Yhtenevässä Euroopassa
ja maailman laajuisessa ilmaliikenteen harmonisoinnissa kansallisten kantojen muodostaminen on
erityisen tärkeää valtiollisen toimijan, kuten puolustushallinnon, toimintaedellytyksien
takaamiseksi. Ilmatilan hallinnan toimintakäsikirja prioriteettilistauksen avulla voidaan toteuttaa
ilmatilankäyttöä mutta siinä edelleen painottuu kaupallinen reittiliikenne, mikä aiheuttaa
valtiolliselle toimijalle ongelmia ilmatilaa tai reittiverkostoa muutettaessa. Kaupallisen
ilmaliikenteen muuttuminen entistä enemmän vapaaseen reitin käyttöön ja lennon dynaamisempaan
toteuttamiseen tulee tulevaisuudessa vaatimaan kansallisia päätöksiä ja priorisointia
ilmatilankäytössä sekä etsimään uusia käytäntöjä ilmatilankäytettävyyden takaamiseksi
ilmavoimille.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]