Uudenmaan Jääkäripataljoonan komentajan arki : tehtävät, työkalut ja haasteet
Puiras, Jari (2011-04)
Puiras, Jari
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 63
04 / 2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202101323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201202101323
Tiivistelmä
Uudenmaan Jääkäripataljoonan komentaja johtaa noin 50 henkilökuntaan kuuluvasta ja
noin 500 varusmiehestä koostuvaa joukkoyksikköä, jonka tärkein tehtävä on käskettyjen
joukkotuotantotehtävien toteuttaminen. Komentajalla on tehtävän toteuttamiseen käytössään
esikunta ja kolme perusyksikköä.
Tutkimuksessa on kartoitettu sitä, mistä komentaja saa tehtävät ja mitä työkaluja hänellä on
käytössään tehtävien täyttämiseksi. Tutkielman lopussa esitetään komentajan näkemyksen
perusteella tehty SWOT -analyysi, minkä perusteella on kartoitettu olemassa olevat heikkoudet
ja mahdollisesti nähtävillä olevat uhat. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja menetelmänä
on käytetty tapaustutkimusta. Tutkimuksen pääkysymys on: Miten joukkoyksikön komentajan tehtävät ja työkalut kohtaavat
komentajan tehtävänhoidossa?
Alakysymykset:
1. Mistä kokonaisuuksista joukkoyksikön komentajan tehtävät muodostuvat?
2. Mitä työkaluja ja resursseja joukkoyksikön komentajalla on käytettävissään joukkoyksikkönsä
johtamiseen?
3. Mitä haasteita Uudenmaan Jääkäripataljoonalla on komentajan näkökulmasta
SWOT -analyysin perusteella? Tutkimuksessa käy ilmi, että Uudenmaan Jääkäripataljoonan komentajan tehtävät ja työkalut
ovat varsin hyvin tasapainossa. Koulutuksen vakiointi toimii, etenkin jos koulutettavat
joukkotyypit pysyvät samoina. Koulutettavien joukkotyyppien muuttuessa, korostuu osaaminen
sen jokaisessa muodossa (hallinta, kehittäminen ja johtaminen). Komentajan tehtävänkuvauksessa
mainitut prosenttimäärät eivät pysyneet samana toteuman kanssa.
Tutkimuksen toisessa osassa oleva SWOT -analyysi, tuo esille nykypäivän haasteet ja myös
vahvuudet. SWOT -analyysin käytettävyys ja hyödyllisyys ovat kohtuullisella tasolla, ottaen
huomioon nykyajan varsin rajalliset resurssit toimintaa kehitettäessä. Suurimmat haasteet
ovat henkilöstön, materiaalin ja tulevaisuuden rakennemuutoksen kohdalla. Uudenmaan
Jääkäripataljoonan komentajan vaikutusmahdollisuudet näihin asioihin ovat rajalliset.
noin 500 varusmiehestä koostuvaa joukkoyksikköä, jonka tärkein tehtävä on käskettyjen
joukkotuotantotehtävien toteuttaminen. Komentajalla on tehtävän toteuttamiseen käytössään
esikunta ja kolme perusyksikköä.
Tutkimuksessa on kartoitettu sitä, mistä komentaja saa tehtävät ja mitä työkaluja hänellä on
käytössään tehtävien täyttämiseksi. Tutkielman lopussa esitetään komentajan näkemyksen
perusteella tehty SWOT -analyysi, minkä perusteella on kartoitettu olemassa olevat heikkoudet
ja mahdollisesti nähtävillä olevat uhat. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja menetelmänä
on käytetty tapaustutkimusta.
komentajan tehtävänhoidossa?
Alakysymykset:
1. Mistä kokonaisuuksista joukkoyksikön komentajan tehtävät muodostuvat?
2. Mitä työkaluja ja resursseja joukkoyksikön komentajalla on käytettävissään joukkoyksikkönsä
johtamiseen?
3. Mitä haasteita Uudenmaan Jääkäripataljoonalla on komentajan näkökulmasta
SWOT -analyysin perusteella?
ovat varsin hyvin tasapainossa. Koulutuksen vakiointi toimii, etenkin jos koulutettavat
joukkotyypit pysyvät samoina. Koulutettavien joukkotyyppien muuttuessa, korostuu osaaminen
sen jokaisessa muodossa (hallinta, kehittäminen ja johtaminen). Komentajan tehtävänkuvauksessa
mainitut prosenttimäärät eivät pysyneet samana toteuman kanssa.
Tutkimuksen toisessa osassa oleva SWOT -analyysi, tuo esille nykypäivän haasteet ja myös
vahvuudet. SWOT -analyysin käytettävyys ja hyödyllisyys ovat kohtuullisella tasolla, ottaen
huomioon nykyajan varsin rajalliset resurssit toimintaa kehitettäessä. Suurimmat haasteet
ovat henkilöstön, materiaalin ja tulevaisuuden rakennemuutoksen kohdalla. Uudenmaan
Jääkäripataljoonan komentajan vaikutusmahdollisuudet näihin asioihin ovat rajalliset.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]