KESI-harjoituksen onnistumiseen vaikuttavat tekijät
Antikainen, Aku (2009-04)
Antikainen, Aku
Taktiikan laitos
operaatiotaito ja taktiikka
esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 61
MPKK
04 / 2009
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112206102
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112206102
Tiivistelmä
Komentaja- ja esikuntasimulaattori (KESI) on ollut käytössä vuodesta 2006 Maanpuolustuskorkeakoulun
taktiikan laitoksella Santahaminassa. Tutkielmassa tutkitaan tuotantokäytössä
kolme vuotta olleen simulaattorin toteutuneiden harjoitusten tekijöitä ja pyritään tunnistamaan
harjoitusten vahvuuksia. Harjoitus koostuu harjoitusjoukoista, -tilanteesta (eli skenaariosta)
ja -järjestelyistä. Elementit kokoaa yhteen harjoituksen johtaja, joka ohjaa toimintaa.
KESI-harjoitusten päätavoite on johtajien taktisen ajattelun ja viestivälineillä tapahtuvan johtamisen
harjaannuttaminen erilaisissa tilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa menestystekijöitä
harjoitusten kehittämiseksi.
Tutkimuskysymyksenä on: ”Mitkä tekijät vaikuttavat KESI-harjoituksen onnistumiseen?”
Alakysymysten avulla on menestystekijöitä tunnistettu harjoituksen osatekijöitä, harjoitusten
toteuttamista ja harjoitusten johtamista tutkimalla.
Keskeisenä johtopäätöksenä tutkimuksessa on: ”Harjoituksen johtajan toiminnalla on ratkaiseva
merkitys KESI-harjoituksen tavoitteiden saavuttamisessa.” Harjoitus onnistuu erinomaisten
edellytysten ja ammattitaitoisen ylläpitohenkilöstön avustamana, mutta järjestelmän
potentiaalia johtajien koulutuksessa päästään hyödyntämään vasta huolellisen valmistelun ja
aktiivisen johtamisen yhdistelmällä. Vakioimalla harjoitustilanteita ja perusteita voidaan
valmisteluvaihetta helpottaa, mutta tilanteenmukaisen johtamisen ja harjoitusten kulminaatiopisteiden
tunnistamisen avuksi on työssä pyritty antamaan myös keinoja tilanteen hallintaan.
taktiikan laitoksella Santahaminassa. Tutkielmassa tutkitaan tuotantokäytössä
kolme vuotta olleen simulaattorin toteutuneiden harjoitusten tekijöitä ja pyritään tunnistamaan
harjoitusten vahvuuksia. Harjoitus koostuu harjoitusjoukoista, -tilanteesta (eli skenaariosta)
ja -järjestelyistä. Elementit kokoaa yhteen harjoituksen johtaja, joka ohjaa toimintaa.
KESI-harjoitusten päätavoite on johtajien taktisen ajattelun ja viestivälineillä tapahtuvan johtamisen
harjaannuttaminen erilaisissa tilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa menestystekijöitä
harjoitusten kehittämiseksi.
Tutkimuskysymyksenä on: ”Mitkä tekijät vaikuttavat KESI-harjoituksen onnistumiseen?”
Alakysymysten avulla on menestystekijöitä tunnistettu harjoituksen osatekijöitä, harjoitusten
toteuttamista ja harjoitusten johtamista tutkimalla.
Keskeisenä johtopäätöksenä tutkimuksessa on: ”Harjoituksen johtajan toiminnalla on ratkaiseva
merkitys KESI-harjoituksen tavoitteiden saavuttamisessa.” Harjoitus onnistuu erinomaisten
edellytysten ja ammattitaitoisen ylläpitohenkilöstön avustamana, mutta järjestelmän
potentiaalia johtajien koulutuksessa päästään hyödyntämään vasta huolellisen valmistelun ja
aktiivisen johtamisen yhdistelmällä. Vakioimalla harjoitustilanteita ja perusteita voidaan
valmisteluvaihetta helpottaa, mutta tilanteenmukaisen johtamisen ja harjoitusten kulminaatiopisteiden
tunnistamisen avuksi on työssä pyritty antamaan myös keinoja tilanteen hallintaan.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]