Merivoimien tietojärjestelmän KHS2000 käytettävyyden parantaminen
Nevalainen, Jonna (2007-03)
Nevalainen, Jonna
Sotatekniikan laitos
johtaminen
sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Merikadettikurssi 73
03 / 2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112086029
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201112086029
Tiivistelmä
Käytettävyys, tuotteen käyttöominaisuutena, on kohonnut tärkeään asemaan
teknisesti kehittyvässä yhteiskunnassa. Tutkielmassa käytettävyyttä on lähestytty
käyttäjäkeskeisestä näkökulmasta. Se on perusteltua, sillä usein loppukäyttäjänä on
ihminen.
Tutkielma on luonteeltaan kokeellinen. Tutkielmassa pääongelmassa kysyttiin, millä
tavalla merivoimien tietojärjestelmän KHS2000:n käytettävyyttä voidaan
tulevaisuudessa parantaa. Tutkielmaan liittyen suoritettiin kenttäkoe, jossa viisi
testikäyttäjää suoritti joukon tehtäviä tietojärjestelmällä. Tietojärjestelmän käytölle
asetettiin käytettävyystavoitteita, jotka määrittyivät käyttötilanteesta. Kenttäkokeessa
mitattiin käytettävyysmittareilla käytettävyystavoitteiden täyttymistä.
Kenttäkokeesta saatuja tuloksia arvioitiin heuristisen arvioinnin pohjalta. Se soveltuu
käyttäjäkeskeiseen käytettävyyden parantamiseen tähtäävään kehittämistyöhön.
Arvioinnin perusteella tutkielmassa esitetään kehittämismahdollisuuksia
käytettävyysongelmien ratkaisemiseksi. Vain ongelmakohdat ratkaisemalla ei
kuitenkaan päästä haluttuun lopputulokseen, käytettävyyden lopulliseen
paranemiseen. Tulevaisuudessa tietojärjestelmän käyttäjäkeskeisyyteen tulee
kiinnittää entistä enemmän huomiota arvioimalla muutosten vaikutusta
käytettävyydessä. Prosessi tukee tietojärjestelmän kehittämistyötä.
teknisesti kehittyvässä yhteiskunnassa. Tutkielmassa käytettävyyttä on lähestytty
käyttäjäkeskeisestä näkökulmasta. Se on perusteltua, sillä usein loppukäyttäjänä on
ihminen.
Tutkielma on luonteeltaan kokeellinen. Tutkielmassa pääongelmassa kysyttiin, millä
tavalla merivoimien tietojärjestelmän KHS2000:n käytettävyyttä voidaan
tulevaisuudessa parantaa. Tutkielmaan liittyen suoritettiin kenttäkoe, jossa viisi
testikäyttäjää suoritti joukon tehtäviä tietojärjestelmällä. Tietojärjestelmän käytölle
asetettiin käytettävyystavoitteita, jotka määrittyivät käyttötilanteesta. Kenttäkokeessa
mitattiin käytettävyysmittareilla käytettävyystavoitteiden täyttymistä.
Kenttäkokeesta saatuja tuloksia arvioitiin heuristisen arvioinnin pohjalta. Se soveltuu
käyttäjäkeskeiseen käytettävyyden parantamiseen tähtäävään kehittämistyöhön.
Arvioinnin perusteella tutkielmassa esitetään kehittämismahdollisuuksia
käytettävyysongelmien ratkaisemiseksi. Vain ongelmakohdat ratkaisemalla ei
kuitenkaan päästä haluttuun lopputulokseen, käytettävyyden lopulliseen
paranemiseen. Tulevaisuudessa tietojärjestelmän käyttäjäkeskeisyyteen tulee
kiinnittää entistä enemmän huomiota arvioimalla muutosten vaikutusta
käytettävyydessä. Prosessi tukee tietojärjestelmän kehittämistyötä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]