Sähkö- ja hybridiautojen voimansiirtojärjestelmien jännitetasot
Tiainen, Miia-Marjut (2011)
Kandidaatintyö
Tiainen, Miia-Marjut
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201106231799
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201106231799
Tiivistelmä
Kasvihuonekaasu- ja hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi. Merkittävimpiä päästöjen lähteitä ovat liikenteessä ja energiantuotannossa käytetyt fossiiliset polttoaineet. Kaikista maailman kasvihuonepäästöistä liikenne aiheuttaa noin 13 %, josta yli 80 % on tieliikenteen aiheuttamia päästöjä. Jotta tieliikenteen ai-heuttamia päästöjä saataisiin vähennettyä on tieliikenteeseen kehitettävä yhä vähäpäästöisempiä ja päästöttömiä kulkuvälineitä. Tämä on ollut yksi päätekijä sähkö- ja hybridiautojen kehitykseen.
Tässä kandidaatintyössä selvitetään sähkö- ja hybridiautoissa käytettyjä jännitetasoja sekä voimansiirtojärjestelmissä käytettyjä komponentteja. Työ rajoittuu ainoastaan henkilöautoihin, joista tarkastelun kohteena ovat sähkö-, hybridi- ja muunnossähköautot. Työssä tarkastellaan myös sähkö- ja hybridiautojen tulevaisuuden näkymiä turvallisuuden ja standardoinnin kannalta.
Työssä esitettyjen tietojen perusteella saadaan selkeä näkemys siitä, miten käytetyt jännitetasot ja komponentit vaihtelevat eri autovalmistajien kesken. Korkeammat jännitetasot ovat energiatehokkuuden kannalta parempia, mutta aiheuttavat vaatimuksia käyttöturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Greenhouse gas emissions and CO2 emissions has grown significantly during the last few decades. The most significant sources of emissions are the fossil fuels used in traffic and energy production. The traffic produces approximately 13 % of the world’s greenhouse gas emissions, from which over 80 % is caused by road traffic. In order to reduce the emissions caused by road traffic the development of the clean-running and zero emission vehicles must continue. This has been one main reason for ongoing development of electric and hybrid electric vehicles.
The purpose of this Bachelor’s thesis is to clarify voltage levels and components in electric and hybrid electric propulsion system. The thesis is outlined to focus on passenger cars in which electric vehicles, hybrid electric vehicles and conversion electric vehicles are considered. In addition, the thesis examines future views of the safety issues and standardization in electrics and hybrid electric vehicles.
From the data presented in the Thesis it can be seen how the voltage levels and components in the propulsion systems differs between car manufacturers. With higher voltage levels the energy efficiency is better, but the questions in safety must be considered.
Tässä kandidaatintyössä selvitetään sähkö- ja hybridiautoissa käytettyjä jännitetasoja sekä voimansiirtojärjestelmissä käytettyjä komponentteja. Työ rajoittuu ainoastaan henkilöautoihin, joista tarkastelun kohteena ovat sähkö-, hybridi- ja muunnossähköautot. Työssä tarkastellaan myös sähkö- ja hybridiautojen tulevaisuuden näkymiä turvallisuuden ja standardoinnin kannalta.
Työssä esitettyjen tietojen perusteella saadaan selkeä näkemys siitä, miten käytetyt jännitetasot ja komponentit vaihtelevat eri autovalmistajien kesken. Korkeammat jännitetasot ovat energiatehokkuuden kannalta parempia, mutta aiheuttavat vaatimuksia käyttöturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
The purpose of this Bachelor’s thesis is to clarify voltage levels and components in electric and hybrid electric propulsion system. The thesis is outlined to focus on passenger cars in which electric vehicles, hybrid electric vehicles and conversion electric vehicles are considered. In addition, the thesis examines future views of the safety issues and standardization in electrics and hybrid electric vehicles.
From the data presented in the Thesis it can be seen how the voltage levels and components in the propulsion systems differs between car manufacturers. With higher voltage levels the energy efficiency is better, but the questions in safety must be considered.