Sähköisen itseopiskelutyökalun käyttö toiminnanohjausjärjestelmän loppukäyttäjien kouluttamisen tukena
Reponen, Jari (2011)
Diplomityö
Reponen, Jari
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201103091322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201103091322
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tutkittu sähköisen itseopiskelutyökalun käyttöä toiminnanohjausjärjestelmän loppukäyttäjien kouluttamisen tukena. Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää onko intra- tai internetin yli käytettävän sähköisen itseopiskeluympäristön käyttö organisaatiolle hyödyllistä ja kuinka nykyistä, sähköistä itseopiskelua hyödyntävää koulutusratkaisua voitaisiin kehittää edelleen. Tutkimus on toteutettu Liikennevirastossa syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastatteluin, kirjallisena palautteena ja perehtymällä aiheeseen liittyviin tieteellisiin julkaisuihin.
Tutkimuksen tuloksena todettiin luokkahuonekoulutuksen rinnalla käytetyn sähköisen itseopiskeluympäristön tukevan toiminnanohjausjärjestelmän järjestelmätoimintojen teknistä kouluttamista loppukäyttäjille, mutta käytettävien toimintatapojen ja kokonaiskuvan kouluttamiseen tarvitaan myös muuta tukimateriaalia. Kehitysehdotuksena nykyiseen ratkaisuun suositeltiin yksittäisiä järjestelmätoimintoja kouluttavien harjoitusten selkeämpään sijoittamiseen osaksi toiminnanohjauksen kokonaiskuvaa ja -prosessia. Näin loppukäyttäjät voisivat paremmin ymmärtää suorittamiensa toimintojen ja itsensä sijoittumisen osaksi toiminnanohjauksen liiketoimintaprosesseja. The purpose of this study has been to find out if usage of eTraining tool as a part of ERP end user training is useful solution for an organization. Another research question is to find out how the current eTraining solution should be developed to better meet the standards that have been assigned to it as a part of the whole educational solution of ERP training. The study has been done in Finnish Transport Agency during fall 2010 and spring 2011. The study has a qualitative approach and the material has been collected with interviews, written feedback and performing a literature review of related field of study.
As a result of the study has been that the usage of an eTraining tool on the side of traditional classroom training supports the learning of how to perform tasks in the ERP system, but in order to teach the big picture of the ERP solution to the end users, other support material is definitely needed. As a suggestion for the further development of the current eTraining solution is to better attach the parts eTraining material of performing single tasks in the ERP system to the big picture of the ERP process. By doing so, the end users could better understand the whole ERP business processes and their role in the process.
Tutkimuksen tuloksena todettiin luokkahuonekoulutuksen rinnalla käytetyn sähköisen itseopiskeluympäristön tukevan toiminnanohjausjärjestelmän järjestelmätoimintojen teknistä kouluttamista loppukäyttäjille, mutta käytettävien toimintatapojen ja kokonaiskuvan kouluttamiseen tarvitaan myös muuta tukimateriaalia. Kehitysehdotuksena nykyiseen ratkaisuun suositeltiin yksittäisiä järjestelmätoimintoja kouluttavien harjoitusten selkeämpään sijoittamiseen osaksi toiminnanohjauksen kokonaiskuvaa ja -prosessia. Näin loppukäyttäjät voisivat paremmin ymmärtää suorittamiensa toimintojen ja itsensä sijoittumisen osaksi toiminnanohjauksen liiketoimintaprosesseja.
As a result of the study has been that the usage of an eTraining tool on the side of traditional classroom training supports the learning of how to perform tasks in the ERP system, but in order to teach the big picture of the ERP solution to the end users, other support material is definitely needed. As a suggestion for the further development of the current eTraining solution is to better attach the parts eTraining material of performing single tasks in the ERP system to the big picture of the ERP process. By doing so, the end users could better understand the whole ERP business processes and their role in the process.