Välittäjäorganisaation rooli innovaatioverkostossa ja sen luottamuksen rakentumisessa
Jussila, Marja (2010)
Pro gradu -tutkielma
Jussila, Marja
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201008242347
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201008242347
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee välittäjäorganisaation roolia innovaatioverkos-tossa ja innovaatioverkoston luottamuksen rakentumisessa. Tavoitteena on etsiä, mitkä tekijät rakentavat luottamusta innovaatioverkoston ja välit-täjäorganisaation toiminnassa sekä selvittää innovaatioverkoston ja välittäjäorganisaation luottamuksen välistä suhdetta
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoriaosuus koostui luottamusta rakentavista tekijöistä ja innovaatioverkoston sekä välittäjäorganisaation luottamusta tutkineesta kirjallisuudesta. Empiirinen materiaali koostui kahdeksan vuotta toimineen innovaatioverkoston jäsenten ja asiakkaiden haastatteluista ja täydentävistä kyselyistä
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että luottamus perustuu yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen, joiden tulee olla avointa, rehellistä, tasapuolista ja keskustelevaa. Välittäjäorganisaation, joka edustaa innovaatioverkostoa sen ulkopuolella, luottamuksen rakentumiseen vaikuttaa, kuinka se onnistuu roolissaan verkoston johtajana ja orkesteroijana. Innovaatioverkoston sisäinen luottamus rakentuu sen jäsenten roolikäyttäytymisestä ja siitä kuinka koko verkosto käyttäytyy. This study examines the role of intermediary in innovation network and evolution of trust in it. The aim of the study is to find antecedents of trust, which build trust in innovation network and in intermediary. In addition the relationship of the trust between an innovation network and an intermediary in studies.
The theoretical part consists literature of antecedents of trust of innovation network and intermediary. The qualitative empirical material consisted of interviews, supplementary questionnaire of partners and customers of innovation network.
The results of the study suggest that trust is based on open, honest, trust-worthy, equal and communicative interaction. The evolution in Intermediary has an effect on how it succeeds in its role of manager and orchestrator. In innovation network trust is built on its behavior of the role of partner and network behavior.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoriaosuus koostui luottamusta rakentavista tekijöistä ja innovaatioverkoston sekä välittäjäorganisaation luottamusta tutkineesta kirjallisuudesta. Empiirinen materiaali koostui kahdeksan vuotta toimineen innovaatioverkoston jäsenten ja asiakkaiden haastatteluista ja täydentävistä kyselyistä
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että luottamus perustuu yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen, joiden tulee olla avointa, rehellistä, tasapuolista ja keskustelevaa. Välittäjäorganisaation, joka edustaa innovaatioverkostoa sen ulkopuolella, luottamuksen rakentumiseen vaikuttaa, kuinka se onnistuu roolissaan verkoston johtajana ja orkesteroijana. Innovaatioverkoston sisäinen luottamus rakentuu sen jäsenten roolikäyttäytymisestä ja siitä kuinka koko verkosto käyttäytyy.
The theoretical part consists literature of antecedents of trust of innovation network and intermediary. The qualitative empirical material consisted of interviews, supplementary questionnaire of partners and customers of innovation network.
The results of the study suggest that trust is based on open, honest, trust-worthy, equal and communicative interaction. The evolution in Intermediary has an effect on how it succeeds in its role of manager and orchestrator. In innovation network trust is built on its behavior of the role of partner and network behavior.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Luottamuksen muodostuminen startup-yritykseen rahoittajan näkökulmasta
Mero, Johanna (2020)Työn tarkoitus oli tutkia luottamuksen rakentumista startup-yritykseen rahoittajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ne tekijät, jotka vaikuttavat luottamuksen syntymiseen ja rahoituksen myöntämiseen. ... -
Institutionaalinen luottamus - yrityksen ei-henkilöityvä luottamuksen ulottuvuus työntekijän näkökulmasta
Multaharju, Sirpa (2006)Ylläpitääkseen kilpailuetua ja menestyäkseen markkinoilla yritysten tulee teknologisen ja liiketoimintaosaamisen lisäksi hallita tehokas sisäinen toimintansa. Tieto on tärkein tuotannontekijä ja sen jakaminen yrityksessä ... -
Luottamuksen rakentuminen alliansseissa
Kosonen, Riina (2017)Rakennusteollisuus on käymässä läpi suuria muutoksia digitalisaation ja työn murroksen myötä. Lisäpaineita aiheuttavat rakennuspuolen kustannushaasteet, tehottomuus, riitaisuudet, epäluottamus ja laadullisten vaatimusten ...