Ledivalaisimet rautatiealueiden valaistuksessa
Mattila, Heikki (2010)
Diplomityö
Mattila, Heikki
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201006102000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201006102000
Tiivistelmä
Leditekniikan kehitys viime vuosina on mahdollistanut niiden käytön yleisvalaistuksessa. Tässä työssä tehdään katsaus leditekniikan nykytilaan ja tulevaisuuteen, sekä osoitetaan, että ledivalaisimien energiankulutuksessa ja huoltokustannuksissa tehdyillä säästöillä voidaan kattaa suuremmat hankintakustannukset ja päästä yhtä suuriin tai pienempiin elinkaarikustannuksiin verrattuna perinteisiin kaasupurkausvalaisimiin. Valaisimien määrät on laskettu Dialux-valaistuslaskentaohjelmalla siten että rautatieasemien avolaitureiden ja katettujen laitureiden valaistusvaatimukset täyttyvät. Tuloksia voi soveltaa muihin vastaaviin tiloihin kuten asematunneleihin tai kevyen liikenteen väylille. The development of LED-technology in the last few years has enabled the use of the LEDs in solid-state lighting applications. This work presents the current state of LED-technology and some future projections. The work shows that the energy savings and savings on maintenance costs using LED-lighting fixtures can compensate for the higher price of the LED-fixtures compared to conventional high intensity discharge fixtures. Work shows that it is possible to achieve same or lower lifespan costs with LED-fixtures. The fixture amounts are calculated using Dialux-lighting planning program so that the lighting requirements for covered and open air railroad station platforms are met. The results can also be applied for other corresponding spaces, such as railroad station tunnels and pedestrian roads.