Resources and capabilities approach to online strategy – Multiple-case study of Finnish magazines' online services
Värri, Jussi (2010)
Pro gradu -tutkielma
Värri, Jussi
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201005101831
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201005101831
Tiivistelmä
Most Finnish periodical magazines have a website, often an online service. The objective of this thesis is to understand the magazines’ resources and capabilities and match them with online strategies’ goals and objectives.
The thesis’ theoretical part focuses on explaining and classifying resources, capabilities, goals and objectives, and applying everything into Finnish magazine publishing context.
In the empirical part, there is a comparative case study of four magazines. The findings indicate that with cooperating, advertising and community hosting capabilities magazines may utilize their human, brand, content and customer base resources. The resources can be further addressed to reach profitability, customer-centricity and brand congruency goals. Lähes kaikilla suomalaisilla aikakauslehdillä on web-sivu, jota voi useimmiten kutsua online-palveluksi. Tämän pro gradu -tutkielman tavoite on ymmärtää aikakauslehtien resurssit ja kyvykkyydet, ja liittää ne online-strategioiden tavoitteisiin.
Tämä pro gradun -tutkielma keskittyy teoreettisesti selittämään ja jaottelemaan resursseja, kyvykkyyksiä ja tavoitteita, ja soveltaa niitä suomalaisen aikakauslehtialan kentässä.
Käytäntöön soveltavassa osassa on 4 yritystä vertaileva tapaustutkimus. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyö-, mainonta- ja yhteisön vetämis-kyvykkyyksien avulla aikakauslehdet voivat hyödyntää henkilöstö-, brändi-, sisältö- ja asiakaskuntaresurssejaan. Resurssit voidaan kohdentaa tuottavuuden, asiakaskeskeisyyden ja brändien yhdenmukaisuustavoitteiden saavuttamiseksi.
The thesis’ theoretical part focuses on explaining and classifying resources, capabilities, goals and objectives, and applying everything into Finnish magazine publishing context.
In the empirical part, there is a comparative case study of four magazines. The findings indicate that with cooperating, advertising and community hosting capabilities magazines may utilize their human, brand, content and customer base resources. The resources can be further addressed to reach profitability, customer-centricity and brand congruency goals.
Tämä pro gradun -tutkielma keskittyy teoreettisesti selittämään ja jaottelemaan resursseja, kyvykkyyksiä ja tavoitteita, ja soveltaa niitä suomalaisen aikakauslehtialan kentässä.
Käytäntöön soveltavassa osassa on 4 yritystä vertaileva tapaustutkimus. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyö-, mainonta- ja yhteisön vetämis-kyvykkyyksien avulla aikakauslehdet voivat hyödyntää henkilöstö-, brändi-, sisältö- ja asiakaskuntaresurssejaan. Resurssit voidaan kohdentaa tuottavuuden, asiakaskeskeisyyden ja brändien yhdenmukaisuustavoitteiden saavuttamiseksi.