Strategiatyö pienissä ja keskisuurissa kasvuyrityksissä Kouvolan seudulla
Kulla, Matti (2009)
Pro gradu -tutkielma
Kulla, Matti
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200902101167
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200902101167
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, millaista strategiatyö on pienissä ja keskisuurissa kasvuyrityksissä ja miten sitä voitaisiin kehittää. Strategiatyötä ovat ne toimet, joita yritysten strategit tekevät strategiaprosessissa. Kirjallisuuskatsauksessa määriteltiin käsitteet ja teoreettinen viitekehys. Empiriassa kerättiin Kouvolan seudun kasvuyritysten strategeilta aineistoa lomakekyselyllä. Kahdeksan yrityksen strategeja, yrittäjäomistajia, haastattelemalla syvennettiin aineistoa. Aineiston laadullisella analyysillä tuotettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kahdessa kolmesta kohdeyrityksestä strategiatyö oli melko vakiintunutta. Strategiatyön avulla yrittäjät pyrkivät löytämään keinot hyödyntää markkinoilla havaitut mahdollisuudet ja muodostamaan tarvittavat resurssiyhdistelmät. Strategiatyö ei noudattanut selkeää, määritettyä prosessia. Strategian muotoutuminen, jalkauttaminen ja arviointi olivat strategiatyön osat, jotka olivat vuorovaikutuksessa strategin strategiajärkeilyn kautta. Strategiaa pidettiin yrityksen menestymisessä ja kasvussa tärkeänä tekijänä. Pk-kasvuyritykset ovat seudun tulevaisuuden kannalta niin tärkeä yritysryhmä, että niiden strategiatyötä olisi perusteltua kehittää yrityspalvelun toimesta ja panostuksilla. The purpose of this study was to illustrate and to understand what strategy work is like in small and medium sized growth enterprises. The strategy work includes the activities taken by the firm’s strategists in strategy process. In the literature review there were concepts and the theoretical framework for the empirical study defined. As first step in the study, there was a survey made to the strategists of the target firms in Kouvola region. Secondly, by interviewing the strategists, entrepreneurowners, of the selected eight target companies was indepth information collected. In two thirds of target firms strategy work was fairly established. With the help of strategy work the entrepreneurs tried to find out the means to exploit the market opportunities and to build up the resource combinations required. The strategy work was not made along any prescriptive process. The formation, implementation and evaluation of the strategy were strategy work’s sections which were interrelated through the reasoning of the strategist. Strategy was seen as an important factor in performance and in growth of the firms. Growing SMEs are very important group regarding the future of the region. Therefore, the use of public support services and investments would be justified to develop strategy work in small and medium sized enterprises.