Eettisyyden koulutus laskentatoimen pääaineen opiskelijoille - empiirinen tutkimus suomalaisista kauppatieteellisistä yksiköistä
Ruokoniemi, Outi (2008)
Pro gradu -tutkielma
Ruokoniemi, Outi
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200803141153
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200803141153
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida, miten suomalaiset kauppatieteelliset yksiköt tarjoavat eettisyyden koulutusta. Erityisesti tutkimuksessa keskityttiin laskentatoimen pääaineen opiskelijoille kohdistettuun eettisyyden koulutukseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui sekä eettisyyden koulutusta että eettisyyden ja liike-elämän välistä suhdetta yleisesti käsittelevään tutkimukseen. Empiirisen aineiston keräämiseen sovellettiin kyselytutkimusta, joka lähetettiin kaikille suomalaisen yliopiston tai korkeakoulun palveluksessa oleville laskentatoimen professoreille, lehtoreille, yliassistenteille sekä assistenteille. Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat eettisyyden olevan osa jokaisen suomalaisen laskentatoimea opettavan kauppatieteellisen yksikön kurssitarjontaa. Vain neljä yksikköä tarjosi tutkimuksen tulosten mukaan erillistä, eettisyyteen tai yhteiskuntavastuuseen keskittyvää opetusta. Valtaosa opetti eettisyyttä osana muuta kauppatieteiden opetusta. Pääosa suomalaisista laskentatoimen opettajista piti tutkimuksen tulosten mukaan eettisyyden koulutusta joko erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä osana laskentatoimen koulutusta. The aim of the study was to analyse the teaching of ethics at Finnish business schools. The special focus was on analysing the ethics teaching redound upon accounting majors. The theoretical framework was composed of international studies on both ethics education in business and on the relationship between ethics and business. The theoretical framework included both empirical and theoretical studies. The empirical data was collected with a survey that was send to every Finnish university accounting professor, lector, senior assistant and assistant. The results of the survey indicated that ethics is a part of Finnish accounting education in every university. Only four Finnish universities teaching accounting maintain standalone ethics or social accountability courses while others integrate ethics teaching to other business courses. Also according to the results the majority of Finnish accounting teachers regard ethics as a very or a quite important part of university accounting education.