Aineettoman talouden tuomat haasteet päätöksentekoa tukevalle mittaamiselle
Kujansuu, Ville (2007)
Pro gradu -tutkielma
Kujansuu, Ville
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072069
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072069
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielman tavoitteena on kuvata informaatiotalouden aikakauden tuomia
haasteita päätöksentekoa tukevalla mittaamiselle. Keskeisenä tavoitteena
tutkimuksessa oli hahmottaa millaisia haasteita aineeton talous,
liiketoimintaympäristön muutokset ja kiristyvä kilpailu tuovat yrityksen
päätöksentekoa tukevalle mittaamiselle. Samalla yritettiin luoda käsitys siitä
millainen merkitys aineettomilla asioilla on nykypäivän yrityksille.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin keväällä 2006 suomalaisille logistiikka-alan
yrityksille. Tutkimus toteutettiin www- lomakehaastatteluna, johon vastasi lähes 130
alan päätöksentekijää. Tutkimuksen eri hypoteeseja testattiin tilastollisilla
menetelmillä.
Hypoteesit vahvistavat kirjallisuudesta löytyneet havainnot siitä, että aineettomat
asiat ovat yrityksille tärkeitä. Haasteena yrityksillä on aineettomien mittareiden ja
asioiden käyttö päätöksenteon tukena. Lähes kaikki tutkimukseen vastanneet olivat
kehittäneet viime aikoina mittaamistaan ja pitivät aineettomia asioita tärkeinä.
Samaan aikaan päätöksentekoa tukena oli edelleen vahvasti taloudellinen informaatio,
vaikka yksilötasolla aineettomat asiat nähtiin vahvimpina lisäarvon tuottajina.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona oli aineettomien asioiden merkityksen muutos
siirryttäessä yksilötasolta organisaatiotasolle.
haasteita päätöksentekoa tukevalla mittaamiselle. Keskeisenä tavoitteena
tutkimuksessa oli hahmottaa millaisia haasteita aineeton talous,
liiketoimintaympäristön muutokset ja kiristyvä kilpailu tuovat yrityksen
päätöksentekoa tukevalle mittaamiselle. Samalla yritettiin luoda käsitys siitä
millainen merkitys aineettomilla asioilla on nykypäivän yrityksille.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin keväällä 2006 suomalaisille logistiikka-alan
yrityksille. Tutkimus toteutettiin www- lomakehaastatteluna, johon vastasi lähes 130
alan päätöksentekijää. Tutkimuksen eri hypoteeseja testattiin tilastollisilla
menetelmillä.
Hypoteesit vahvistavat kirjallisuudesta löytyneet havainnot siitä, että aineettomat
asiat ovat yrityksille tärkeitä. Haasteena yrityksillä on aineettomien mittareiden ja
asioiden käyttö päätöksenteon tukena. Lähes kaikki tutkimukseen vastanneet olivat
kehittäneet viime aikoina mittaamistaan ja pitivät aineettomia asioita tärkeinä.
Samaan aikaan päätöksentekoa tukena oli edelleen vahvasti taloudellinen informaatio,
vaikka yksilötasolla aineettomat asiat nähtiin vahvimpina lisäarvon tuottajina.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona oli aineettomien asioiden merkityksen muutos
siirryttäessä yksilötasolta organisaatiotasolle.