Mikroyritysten tietotekniikkataitojen osaamisen kehittämismalli
Hemmilä, Ville (2007)
Diplomityö
Hemmilä, Ville
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071486
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071486
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa koulutuksen kehittämismalli mikroyritysten
tietotekniikkataitojen kehittämiseen. Työssä tarkasteltiin myös mikroyritysten asenteita
tietotekniikan oppimiseen. Tutkimus tehtiin EU-projektiin nimeltä 'Mikrotie', jonka
tavoitteena on estää mikroyritysten tietotekninen syrjäytyminen.
Työ koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa kerrotaan
konstruktivistisesta oppimisprosessista ja sen ympärille rakennetaan teoriaviitekehystä
niin kouluttajasta kuin oppimisympäristöstä. Teoria keskittyy myös erityisesti
aikuisopiskelijoiden erityispiirteisiin. Empiirisen osan aloittaa lomakekyselynä toteutettu
kvantitatiivinen tutkimus mikroyritysten asenteista, jonka jälkeen käsitellään
haastattelututkimuksena tehtyä tarkempaa kvalitatiivista osaa palveluntarjoajien ja
mikroyritysten suhtautumisesta tapahtuneeseen koulutukseen sekä heidän parhaaksi
katsomistaan koulutustavoista.
Johtopäätösten mukaan aikuisoppimisen ja kouluttamisen asiantuntijan tulisi suunnitella
mikroyritysten tietotekniikan koulutus tukenaan koulutettaviin asioihin perehtyneet
palveluntarjoajat. Pelkästään vikojen korjailun sijaan mikroyrityksiä tulisi kouluttaa
suuremmista asiakokonaisuuksista. Opiskelutavoitteet saavutetaan parhaiten
vierikoulutuksena ja yleisemmän peruskäytön osalta pienryhmissä. Parhaana
oppimisympäristönä toimisi yrityksen oma työskentelytila ja pienryhmäkoulutuksessa
tietokoneluokka. Oppimistapahtumat pitäisi jakaa alle neljän tunnin osiin, jotka
sijoiteltaisiin niin että opiskelu ei haittaa mikroyrityksen liiketoimintaa.
tietotekniikkataitojen kehittämiseen. Työssä tarkasteltiin myös mikroyritysten asenteita
tietotekniikan oppimiseen. Tutkimus tehtiin EU-projektiin nimeltä 'Mikrotie', jonka
tavoitteena on estää mikroyritysten tietotekninen syrjäytyminen.
Työ koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa kerrotaan
konstruktivistisesta oppimisprosessista ja sen ympärille rakennetaan teoriaviitekehystä
niin kouluttajasta kuin oppimisympäristöstä. Teoria keskittyy myös erityisesti
aikuisopiskelijoiden erityispiirteisiin. Empiirisen osan aloittaa lomakekyselynä toteutettu
kvantitatiivinen tutkimus mikroyritysten asenteista, jonka jälkeen käsitellään
haastattelututkimuksena tehtyä tarkempaa kvalitatiivista osaa palveluntarjoajien ja
mikroyritysten suhtautumisesta tapahtuneeseen koulutukseen sekä heidän parhaaksi
katsomistaan koulutustavoista.
Johtopäätösten mukaan aikuisoppimisen ja kouluttamisen asiantuntijan tulisi suunnitella
mikroyritysten tietotekniikan koulutus tukenaan koulutettaviin asioihin perehtyneet
palveluntarjoajat. Pelkästään vikojen korjailun sijaan mikroyrityksiä tulisi kouluttaa
suuremmista asiakokonaisuuksista. Opiskelutavoitteet saavutetaan parhaiten
vierikoulutuksena ja yleisemmän peruskäytön osalta pienryhmissä. Parhaana
oppimisympäristönä toimisi yrityksen oma työskentelytila ja pienryhmäkoulutuksessa
tietokoneluokka. Oppimistapahtumat pitäisi jakaa alle neljän tunnin osiin, jotka
sijoiteltaisiin niin että opiskelu ei haittaa mikroyrityksen liiketoimintaa.