Uuden tiedon luominen maakuntalehden skenaarioprosessissa
Loisa, Marjo Susanna (2006)
Pro gradu -tutkielma
Loisa, Marjo Susanna
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061363
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061363
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan skenaariomenetelmän toimivuutta uuden tiedon luomisen
välineenä ja eri teoreettisten mallien kykyä kuvata tiedon luomista tässä
kontekstissa. Tutkimusmenetelminä käytetään osallistuvaa havainnointia
skenaarioistunnossa, lomakekyselyä ja haastatteluja.
Uuden tiedon luomista tarkastellaan erilaisten teoreettisten mallien kautta.
Mukana on Nonakan SECI-malli ja Ba-käsite, Scharmerin piilevän tiedon
luomisen spiraali, Snowdenin Cynefin-malli ja von Kroghin huolenpidon käsite.
Työssä havaittiin, ettei mikään edellä mainituista uuden tiedon luomisen malleista
ollut täysin tunnistettavissa skenaarioprosessissa, eikä mikään niistä kyennyt
kuvaamaan uuden tiedon luomista kattavasti tässä kontekstissa. Erityisen vaikeaa
tutkimustilanteessa oli tunnistaa kaaoksesta pulppuavaa, ei vielä muotoutunutta
tietoa.
Skenaariomenetelmä toimikin parhaiten strategisen ajattelun apuvälineenä.
Tiedon luomisen kannalta se loi ennen kaikkea uutta ymmärrystä. Uusi tieto oli
luonteeltaan synteesiä olemassa olevasta tiedosta, joka auttoi hahmottamaan
menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. The purpose of this study is to research the scenario method as a means to create
new knowledge, and the capability of different theoretical models to describe the
knowledge creation process in this context. The research methods used in the
study are participative observation, inquiry form and interviews.
Different theoretical models are used to examine the process of creating new
knowledge: Nonaka's SECI model and the concept of Ba, Scharmer's spiral of
self-transcending knowledge creation, Snowden's Cynefin model and von
Krogh's concept of care.
The research results show that noneof these models was fully recognizable in the
scenario process or could describe the knowledge creation perfectly in this
context. In this research it was particularly difficult to identify the knowledge
connected to chaos, the not yet embodied knowledge.
The scenario method worked best as a way to inspire strategic thinking. As a
method of creating new knowledge it worked best as a sense making process. The
new knowledgecreated was mostly synthesis of old knowledge. It helped to
comprehendthe past, the present and the future.
välineenä ja eri teoreettisten mallien kykyä kuvata tiedon luomista tässä
kontekstissa. Tutkimusmenetelminä käytetään osallistuvaa havainnointia
skenaarioistunnossa, lomakekyselyä ja haastatteluja.
Uuden tiedon luomista tarkastellaan erilaisten teoreettisten mallien kautta.
Mukana on Nonakan SECI-malli ja Ba-käsite, Scharmerin piilevän tiedon
luomisen spiraali, Snowdenin Cynefin-malli ja von Kroghin huolenpidon käsite.
Työssä havaittiin, ettei mikään edellä mainituista uuden tiedon luomisen malleista
ollut täysin tunnistettavissa skenaarioprosessissa, eikä mikään niistä kyennyt
kuvaamaan uuden tiedon luomista kattavasti tässä kontekstissa. Erityisen vaikeaa
tutkimustilanteessa oli tunnistaa kaaoksesta pulppuavaa, ei vielä muotoutunutta
tietoa.
Skenaariomenetelmä toimikin parhaiten strategisen ajattelun apuvälineenä.
Tiedon luomisen kannalta se loi ennen kaikkea uutta ymmärrystä. Uusi tieto oli
luonteeltaan synteesiä olemassa olevasta tiedosta, joka auttoi hahmottamaan
menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.
new knowledge, and the capability of different theoretical models to describe the
knowledge creation process in this context. The research methods used in the
study are participative observation, inquiry form and interviews.
Different theoretical models are used to examine the process of creating new
knowledge: Nonaka's SECI model and the concept of Ba, Scharmer's spiral of
self-transcending knowledge creation, Snowden's Cynefin model and von
Krogh's concept of care.
The research results show that noneof these models was fully recognizable in the
scenario process or could describe the knowledge creation perfectly in this
context. In this research it was particularly difficult to identify the knowledge
connected to chaos, the not yet embodied knowledge.
The scenario method worked best as a way to inspire strategic thinking. As a
method of creating new knowledge it worked best as a sense making process. The
new knowledgecreated was mostly synthesis of old knowledge. It helped to
comprehendthe past, the present and the future.