Erään hienopaperikoneen paksuusprofiilin hallinta
Pasi, Teemu (2006)
Diplomityö
Pasi, Teemu
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061342
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061342
Tiivistelmä
Työn kirjallisuusosassa perehdytään paperikoneen online-mittarien toimintaan,
poikkisuuntaisten profiilien säätämiseen ja kalanterointiin. Työn tavoitteena oli
löytää syyt erään hienopaperikoneen heikkoon paksuusprofiiliin ja siitä
aiheutuvaan suureen rullahylkymäärään. Syitä heikkoon paksuusprofiiliin on
haettu kalanterin, päällystysasemien ja laatusäätöjärjestelmän toiminnoista.
Työssä on tutkittu myös karheusprofiilin vaikutusta paksuusmittaukseen.
Työssä löydettiin selvä yhteys paperin karheusprofiilin ja paperikoneen
paksuusmittarin mittaaman paksuusprofiilin välille. Radan reuna-alueiden karheus
suurentaa online-paksuusmittarin mittaustulosta. Karheusprofiili ei kuitenkaan
vaikuta laboratoriomittareilla mitattuun paksuusprofiiliin. Paperikoneen onlinepaksuusmittarin
mittausvirhe on kompensoitava, jotta paperin todellinen
paksuusprofiili saadaan suoraksi.
Työssä tehtyjen tutkimusten perusteella muodostettiin ajomalli, jolla ajettiin
koeajojakso. Ajomallin päällimmäinen tarkoitus oli kompensoida paperikoneen
online- paksuusmittarin mittausvirhe. Koeajo onnistui hyvin. Koeajojakson
profiilivioista johtuva rullahylyn määräoli merkittävästi pienempi kuin
referenssijakson profiilivioista johtuva rullahylyn määrä. In the theoretical part of this study it has been researched PM online measurement
devices, controlling of cd profiles and calendering. The aim of the study was to
find the reason for the poor caliper profile of a fine paper machine. Also the target
for this work was to reduce the amount of the reel broke. The poor caliper profile
is consequent upon either the calendering process, the function of thecoating
stations or the quality control system. This study also coversthe effect of the
roughness profile into the caliper measurement.
It was found that there is a clear connection between the roughness profileand the
caliper online measurements. The roughness profile in the paper web edge area
caused higher values in online measurements than which were actually measured
in the laboratory. The roughness profile does not influence the caliper profile
when it is measured by laboratory measuring equipments. The error of the caliper
online measurement has to be compensated so that the real caliper profile is linear.
A plan for the trial run was made according to the research results. The main task
of the plan was to compensate the incorrect value of the online caliper
measurement device. The outcome of the trial run was good. The amount of the
reel broke was significantly small than in the reference production run.
poikkisuuntaisten profiilien säätämiseen ja kalanterointiin. Työn tavoitteena oli
löytää syyt erään hienopaperikoneen heikkoon paksuusprofiiliin ja siitä
aiheutuvaan suureen rullahylkymäärään. Syitä heikkoon paksuusprofiiliin on
haettu kalanterin, päällystysasemien ja laatusäätöjärjestelmän toiminnoista.
Työssä on tutkittu myös karheusprofiilin vaikutusta paksuusmittaukseen.
Työssä löydettiin selvä yhteys paperin karheusprofiilin ja paperikoneen
paksuusmittarin mittaaman paksuusprofiilin välille. Radan reuna-alueiden karheus
suurentaa online-paksuusmittarin mittaustulosta. Karheusprofiili ei kuitenkaan
vaikuta laboratoriomittareilla mitattuun paksuusprofiiliin. Paperikoneen onlinepaksuusmittarin
mittausvirhe on kompensoitava, jotta paperin todellinen
paksuusprofiili saadaan suoraksi.
Työssä tehtyjen tutkimusten perusteella muodostettiin ajomalli, jolla ajettiin
koeajojakso. Ajomallin päällimmäinen tarkoitus oli kompensoida paperikoneen
online- paksuusmittarin mittausvirhe. Koeajo onnistui hyvin. Koeajojakson
profiilivioista johtuva rullahylyn määräoli merkittävästi pienempi kuin
referenssijakson profiilivioista johtuva rullahylyn määrä.
devices, controlling of cd profiles and calendering. The aim of the study was to
find the reason for the poor caliper profile of a fine paper machine. Also the target
for this work was to reduce the amount of the reel broke. The poor caliper profile
is consequent upon either the calendering process, the function of thecoating
stations or the quality control system. This study also coversthe effect of the
roughness profile into the caliper measurement.
It was found that there is a clear connection between the roughness profileand the
caliper online measurements. The roughness profile in the paper web edge area
caused higher values in online measurements than which were actually measured
in the laboratory. The roughness profile does not influence the caliper profile
when it is measured by laboratory measuring equipments. The error of the caliper
online measurement has to be compensated so that the real caliper profile is linear.
A plan for the trial run was made according to the research results. The main task
of the plan was to compensate the incorrect value of the online caliper
measurement device. The outcome of the trial run was good. The amount of the
reel broke was significantly small than in the reference production run.