Success Factors of an Enterprise Resource Planning System
Lintu, Jouni Tapio (2002)
Diplomityö
Lintu, Jouni Tapio
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021407
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021407
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia yrityksen eri yksiköiden toiminnaohjausjärjestelmiä
sekä verrata niiden menestystekijöitä Adelakunin malliin tietojärjestelmien laatuulottuvuuksista.
Siinä järjestelmän kokonaislaatu jaetaan liiketoiminnalliseen,
tekniseen ja käyttäjän kokemaan laatuun. Tulosten perusteella oli myös tavoitteena
kehittää kyseisen toiminnanojausjärjestelmän kehittämistä varten malli
onnistumistekijöiden keskinäisestä riippuvuudesta.
Tutkittavista järjestelmistä ja niiden käytöstä kerättiin tietoja käyttöönottoprojektien
dokumentaatiosta, haastatteluin, kyselylomakkein ja järjestelmäanalyysein. Sekä
loppukäyttäjät että yritysjohto olivat kyselyjen ja haastattelujen kohderyhmänä.
Saatuja tietoja arvioitiin Adelakunin kolmiulotteisen tietojärjestelmän
laatutekijämallin mukaisesti ja keskeisiä menestystekijöitä etsittiin.
Tutkituissa tapauksissa tietojärjestelmien menestyksen taustalta löytyi alan
kirjallisuuden kanssa yhtäpitäviä tekijöitä. Myös Adelakunin laatu-ulottuvuusmalli
osoittautui validiksi tutkituissa tapauksissa. Keskeisten menestystekijöiden välisistä
vuorovaikutussuhteista rakennettiin malli, jota voidaan hyödyntää kyseisen
järjestelmän jatkokehityksessä.
sekä verrata niiden menestystekijöitä Adelakunin malliin tietojärjestelmien laatuulottuvuuksista.
Siinä järjestelmän kokonaislaatu jaetaan liiketoiminnalliseen,
tekniseen ja käyttäjän kokemaan laatuun. Tulosten perusteella oli myös tavoitteena
kehittää kyseisen toiminnanojausjärjestelmän kehittämistä varten malli
onnistumistekijöiden keskinäisestä riippuvuudesta.
Tutkittavista järjestelmistä ja niiden käytöstä kerättiin tietoja käyttöönottoprojektien
dokumentaatiosta, haastatteluin, kyselylomakkein ja järjestelmäanalyysein. Sekä
loppukäyttäjät että yritysjohto olivat kyselyjen ja haastattelujen kohderyhmänä.
Saatuja tietoja arvioitiin Adelakunin kolmiulotteisen tietojärjestelmän
laatutekijämallin mukaisesti ja keskeisiä menestystekijöitä etsittiin.
Tutkituissa tapauksissa tietojärjestelmien menestyksen taustalta löytyi alan
kirjallisuuden kanssa yhtäpitäviä tekijöitä. Myös Adelakunin laatu-ulottuvuusmalli
osoittautui validiksi tutkituissa tapauksissa. Keskeisten menestystekijöiden välisistä
vuorovaikutussuhteista rakennettiin malli, jota voidaan hyödyntää kyseisen
järjestelmän jatkokehityksessä.