Reaaliaikainen virtuaalihydrauliikka osana todellista konejärjestelmää
Eskola, Tero (2002)
Diplomityö
Eskola, Tero
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021268
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021268
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkittiin hydrauliikan reaaliaikasimulointia ja sen mahdollisuuksia
tuotekehityksen apuvälineenä. Työssä käytettiin dSPACE:n reaaliaikasimulointiin
valmistamia laitteita ja ohjelmia. Työssä luotiin Matlab/Simulink –ympäristöön
tyypillisimmistä hydrauliikkakomponenttien puoliempiirisistä malleista koostuva
komponenttikirjasto, joista kootut hydrauliikkapiirien mallit voitiin kääntää
reaaliaikaympäristöön.
Työn tavoitteena oli kehittää menetelmä, jonka avulla voidaan nopeuttaa ja helpottaa
hydraulismekaanisten konejärjestelmien suunnittelua ja tuotekehitystä. Kehitetyt
menetelmät perustuvat todellisen konejärjestelmän osaksi kytketyn reaaliaikaisen
virtuaalihydrauliikan avulla laskettuun uuteen ohjaussignaaliin, jonka avulla voidaan
todellisella hydrauliikalla kuvata virtuaalisen hydrauliikan vaikutukset todelliseen
järjestelmään. Näin ollen muutokset voidaan siis tehdä virtuaaliseen hydrauliikkaan ja
niiden vaikutukset nähdä todellisen järjestelmän käyttäytymisessä.
tuotekehityksen apuvälineenä. Työssä käytettiin dSPACE:n reaaliaikasimulointiin
valmistamia laitteita ja ohjelmia. Työssä luotiin Matlab/Simulink –ympäristöön
tyypillisimmistä hydrauliikkakomponenttien puoliempiirisistä malleista koostuva
komponenttikirjasto, joista kootut hydrauliikkapiirien mallit voitiin kääntää
reaaliaikaympäristöön.
Työn tavoitteena oli kehittää menetelmä, jonka avulla voidaan nopeuttaa ja helpottaa
hydraulismekaanisten konejärjestelmien suunnittelua ja tuotekehitystä. Kehitetyt
menetelmät perustuvat todellisen konejärjestelmän osaksi kytketyn reaaliaikaisen
virtuaalihydrauliikan avulla laskettuun uuteen ohjaussignaaliin, jonka avulla voidaan
todellisella hydrauliikalla kuvata virtuaalisen hydrauliikan vaikutukset todelliseen
järjestelmään. Näin ollen muutokset voidaan siis tehdä virtuaaliseen hydrauliikkaan ja
niiden vaikutukset nähdä todellisen järjestelmän käyttäytymisessä.