OECD Commentaries under the Vienna Rules
Nieminen, Martti (2014)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Nieminen, Martti
Omakustanne
2014
Vero-oikeus - Tax Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Väitöspäivä
2014-10-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-4272-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-4272-3
Kuvaus
Väitöskirja on omakustanne
Tiivistelmä
Valtioiden sisäisen verolainsäädännön perusteella rajat ylittävästä (liike)toiminnasta saatua tuloa verotettaisiin usein sekä verovelvollisen kotivaltiossa että toiminnan kohdevaltiossa. Tällaisen kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen estämiseksi valtiot yleensä sopivat verotusvallan jakamisesta välillään kahdenvälisillä valtiosopimuksilla eli niin sanotuilla verosopimuksilla. Verosopimusten tehokas soveltaminen edellyttää niiden yhtenäistä tulkintaa molemmissa sopimusvaltioissa.
Käytännössä keskeinen tulkintalähde verosopimusten tulkinnassa on jo pitkään ollut taloudellisen yhteistyön järjestön OECD:n julkaisema malliverosopimus ja sen kommentaari. Samalla on kuitenkin ollut epäselvää, mihin OECD:n mallisopimuksen kommentaarin lausumien vahva tulkinta-asema perustuu. OECD:n kommentaarin merkitys verosopimusten tulkinnassa on yksi tärkeimmistä kansainvälisen vero-oikeuden avoimista kysymyksistä.
Tutkimuksessa OECD:n malliverosopimuksen kommentaarin merkitystä tarkastellaan erityisesti Wienin valtiosopimusoikeutta koskevan yleissopimuksen valtiosopimusten tulkintaa koskevien 31-32 artiklojen näkökulmasta. Tarkastelu osoittaa, että OECD:n mallisopimuksen kommentaari ei sisällä oikeudellisesti sitovia tulkintaohjeita ja näin ne kuuluvat 32 artiklan alaisiin täydentäviin tulkintakeinoihin.
Muista täydentävistä tulkintakeinoista OECD:n kommentaarin lausumien tulkinta-arvoa voidaan pitää olosuhteista riippuen verrannollisena joko valtiosopimuksen valmistelutöihin tai oikeuskirjallisuudessa esitettyihin tulkintasuosituksiin. Kommentaarin tapauskohtainen painoarvo riippuu siitä, voidaanko sopimusvaltioiden tarkoituksena katsoa olleen OECD:n mallisopimuksen normisisällön kopioiminen kahdenväliseen verosopimukseensa. Myös kysymys siitä, millä säännöllisesti päivitettävän OECD:n kommentaarin versioista on tulkinnassa erityinen painoarvo, tulee ratkaista tapauskohtaisesti osapuolten yhteinen tarkoitus huomioon ottaen. The role of the Commentaries to the OECD Model Tax Convention in the interpretation of tax treaties is one of the most controversial issues in international taxation. The research analyses the relevance of the OECD Commentaries in tax treaty interpretation from the perspective of Articles 31-32 of the 1969 Vienna Convention on the Law of Treaties, which include generally applicable rules on treaty interpretation. The main conclusions were as follows.
The statements of the OECD Commentaries do not represent binding rules of international law. Accordingly, the Commentaries are not among the authentic elements of interpretation in the meaning of Article 31 of the Vienna Convention but belong to the open-ended category of unspecified supplementary means of interpretation as provided in Article 32.
The relative weight of the Commentaries among different supplementary means is not fixed but varies from case to case. The interpretative value of the OECD Commentaries is particularly great when it can be established that the tax treaty parties intended to copy the substance of OECD Model Tax Convention in the relevant terms of their bilateral treaty.
The version of the Commentaries that is of particular relevance may be the one in force at the time of the conclusion of the treaty or it may be the latest version available at the time of the interpretation. The choice whether to apply the "static" or the "dynamic" approach is relative to the common intention of the tax treaty parties.
Käytännössä keskeinen tulkintalähde verosopimusten tulkinnassa on jo pitkään ollut taloudellisen yhteistyön järjestön OECD:n julkaisema malliverosopimus ja sen kommentaari. Samalla on kuitenkin ollut epäselvää, mihin OECD:n mallisopimuksen kommentaarin lausumien vahva tulkinta-asema perustuu. OECD:n kommentaarin merkitys verosopimusten tulkinnassa on yksi tärkeimmistä kansainvälisen vero-oikeuden avoimista kysymyksistä.
Tutkimuksessa OECD:n malliverosopimuksen kommentaarin merkitystä tarkastellaan erityisesti Wienin valtiosopimusoikeutta koskevan yleissopimuksen valtiosopimusten tulkintaa koskevien 31-32 artiklojen näkökulmasta. Tarkastelu osoittaa, että OECD:n mallisopimuksen kommentaari ei sisällä oikeudellisesti sitovia tulkintaohjeita ja näin ne kuuluvat 32 artiklan alaisiin täydentäviin tulkintakeinoihin.
Muista täydentävistä tulkintakeinoista OECD:n kommentaarin lausumien tulkinta-arvoa voidaan pitää olosuhteista riippuen verrannollisena joko valtiosopimuksen valmistelutöihin tai oikeuskirjallisuudessa esitettyihin tulkintasuosituksiin. Kommentaarin tapauskohtainen painoarvo riippuu siitä, voidaanko sopimusvaltioiden tarkoituksena katsoa olleen OECD:n mallisopimuksen normisisällön kopioiminen kahdenväliseen verosopimukseensa. Myös kysymys siitä, millä säännöllisesti päivitettävän OECD:n kommentaarin versioista on tulkinnassa erityinen painoarvo, tulee ratkaista tapauskohtaisesti osapuolten yhteinen tarkoitus huomioon ottaen.
The statements of the OECD Commentaries do not represent binding rules of international law. Accordingly, the Commentaries are not among the authentic elements of interpretation in the meaning of Article 31 of the Vienna Convention but belong to the open-ended category of unspecified supplementary means of interpretation as provided in Article 32.
The relative weight of the Commentaries among different supplementary means is not fixed but varies from case to case. The interpretative value of the OECD Commentaries is particularly great when it can be established that the tax treaty parties intended to copy the substance of OECD Model Tax Convention in the relevant terms of their bilateral treaty.
The version of the Commentaries that is of particular relevance may be the one in force at the time of the conclusion of the treaty or it may be the latest version available at the time of the interpretation. The choice whether to apply the "static" or the "dynamic" approach is relative to the common intention of the tax treaty parties.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4772]