Kasvua ja kansainvälistymistä markkinoinnin ja digitalisaation keinoin : Puutuotealan mahdollisuudet Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla
Kettunen, Salla; Joensuu-Salo, Sanna; Sorama, Kirsti; Katajavirta, Marja; Tuuri, Hannu (2018)
Kettunen, Salla
Joensuu-Salo, Sanna
Sorama, Kirsti
Katajavirta, Marja
Tuuri, Hannu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-91-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-91-5
Tiivistelmä
Raportissa kuvataan Suomen Metsäkeskuksen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun toteuttamassa Puutuotealan kasvuhankkeessa vuosina 2016 - 2018 toteutettujen esiselvitysten tulokset. Hanke on saanut rahoitusta Manner-Suomen maaseudun kehittämisrahastosta. Esiselvityksissä on tuotettu tietoa puutuotealan pk-yritysten kasvua ja kilpailukyvyn kehittymistä varten. Niissä on selvitetty 1)
markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden nykytilannetta ja vaikutusta puutuotealan pk-yritysten kasvuun ja menestymiseen, 2) kansainvälistymisen tavoitteita, mahdollisuuksia, esteitä ja hyviä toimintamalleja etelä- ja keskipohjalaisissa puutuotealan pk-yrityksissä, 3) digitalisaation nykytilannetta puutuotealan pk-yrityksissä, 4) mahdollisuuksia kansainvälistymiseen Ruotsin markkinoilla puurakentamisen alalla ja 5) uusimpia tutkimustuloksia pk-yritysten kasvuun ja menestymiseen vaikuttavista tekijöistä puutuotealan yritysten hyödynnettäväksi. Raportin ensimmäisessä osassa tarkastellaan puutuotealan tilannetta yleisesti, markkinointia, digitalisaatiota ja kansainvälistymistä. Toisessa osassa raportoidaan etelä- ja keskipohjalaisten puutuotealan yritysten tilaa näiden teemojen osalta.
Puutuoteala käy lävitse suurta myllerrystä. Useat perinteiset alat ovat murroksessa ja tuotteiden kysynnän painopisteet siirtyvät globaalisti tarkasteltuna uusille alueille. Uusia tuotteita ja työpaikkoja syntyy aloille, joita ei perinteisesti ole mielletty metsäaloiksi. Yhdistelmämateriaalit ja sivuvirrat luovat uutta esim. tekstiileihin ja puupohjaisiin kemikaaleihin. Markkinoinnin osalta yritysten olisi hyvä tuoda rohkeammin esiin tuotteen vastuullista valmistamista ja mahdollisia positiivisia ympäristöasioita. Tuotteen alkuperän ja kuluttajan välisen etäisyyden kasvaessa on tärkeätä huomioida markkinointi. Markkinoinnin tulee välittää tieto tuotteesta ja sen tarinasta käyttäjälle saakka.
Raportin esiselvitykset osoittavat, että osa etelä- ja keskipohjalaisista yrityksistä on muuttanut markkinointiaan digitalisaation myötä. Some on mukana, samoin brändiuudistukset. Asiakassuhteiden hoitaminen on muuttunut suurten ketjujen tultua markkinoille. Yritysten on kuitenkin edelleen pystyttävä välittämään tuotetietoa käyttäjälle. Yritykset hyödyntävät digitalisaatiota mm. automaatiossa, tuotannossa, yhteydenpidossa, markkinoinnissa, mainonnassa ja ohjevideoissa. Digitalisaation avulla yritykset voivat laajentaa kaupankäynnin kanavia uusiin verkostoihin. Osa puutuotealan yrityksistä on vaikeuksissa, mutta toiset ovat uudistaneet toimintaansa ja pärjäävät kilpailussa hyvin.
markkinaorientaation ja markkinointikyvykkyyden nykytilannetta ja vaikutusta puutuotealan pk-yritysten kasvuun ja menestymiseen, 2) kansainvälistymisen tavoitteita, mahdollisuuksia, esteitä ja hyviä toimintamalleja etelä- ja keskipohjalaisissa puutuotealan pk-yrityksissä, 3) digitalisaation nykytilannetta puutuotealan pk-yrityksissä, 4) mahdollisuuksia kansainvälistymiseen Ruotsin markkinoilla puurakentamisen alalla ja 5) uusimpia tutkimustuloksia pk-yritysten kasvuun ja menestymiseen vaikuttavista tekijöistä puutuotealan yritysten hyödynnettäväksi. Raportin ensimmäisessä osassa tarkastellaan puutuotealan tilannetta yleisesti, markkinointia, digitalisaatiota ja kansainvälistymistä. Toisessa osassa raportoidaan etelä- ja keskipohjalaisten puutuotealan yritysten tilaa näiden teemojen osalta.
Puutuoteala käy lävitse suurta myllerrystä. Useat perinteiset alat ovat murroksessa ja tuotteiden kysynnän painopisteet siirtyvät globaalisti tarkasteltuna uusille alueille. Uusia tuotteita ja työpaikkoja syntyy aloille, joita ei perinteisesti ole mielletty metsäaloiksi. Yhdistelmämateriaalit ja sivuvirrat luovat uutta esim. tekstiileihin ja puupohjaisiin kemikaaleihin. Markkinoinnin osalta yritysten olisi hyvä tuoda rohkeammin esiin tuotteen vastuullista valmistamista ja mahdollisia positiivisia ympäristöasioita. Tuotteen alkuperän ja kuluttajan välisen etäisyyden kasvaessa on tärkeätä huomioida markkinointi. Markkinoinnin tulee välittää tieto tuotteesta ja sen tarinasta käyttäjälle saakka.
Raportin esiselvitykset osoittavat, että osa etelä- ja keskipohjalaisista yrityksistä on muuttanut markkinointiaan digitalisaation myötä. Some on mukana, samoin brändiuudistukset. Asiakassuhteiden hoitaminen on muuttunut suurten ketjujen tultua markkinoille. Yritysten on kuitenkin edelleen pystyttävä välittämään tuotetietoa käyttäjälle. Yritykset hyödyntävät digitalisaatiota mm. automaatiossa, tuotannossa, yhteydenpidossa, markkinoinnissa, mainonnassa ja ohjevideoissa. Digitalisaation avulla yritykset voivat laajentaa kaupankäynnin kanavia uusiin verkostoihin. Osa puutuotealan yrityksistä on vaikeuksissa, mutta toiset ovat uudistaneet toimintaansa ja pärjäävät kilpailussa hyvin.