Sopeutumista ja keskittymistä : Case-tutkimus liiketoiminnan myymisestä osana yrityksen kehittämistä
Adaptation and focus : Case study of business transfer as part of firm’s development and growth
Sorama, Kirsti; Kettunen, Salla; Tall, Juha; Varamäki, Elina (2015)
Sorama, Kirsti
Kettunen, Salla
Tall, Juha
Varamäki, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-28-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-28-1
Tiivistelmä
Raportissa selvitetään, kuinka yrityksen osan liiketoiminnan myynti vaikuttaa yrityksen myöhempään kehittämiseen ja kasvuun. Aineisto koostuu seitsemästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta ja niiden perusteella laadituista tapauskuvauksista ja analyysistä. Yksin omistetuissa yrityksissä yrittäjän henkilökohtaiset myynnin motiivit korostuvat, vaikka niissäkin on liiketoimintaan ja sen markkinoihin liittyviä tekijöitä. Näissä tapauksissa kehittämistavoitteet liittyivät myös yrittäjän tarpeisiin. Laajemman omistuspohjan yrityksissä myynnin taustalla olevat motiivit liittyvät erityisesti yrityksen strategiaan. Myynnin jälkeiselle ajalle oli useimmiten asetettu selkeät kasvu- ja kehittämistavoitteet.
Liiketoimintakauppa prosessina on suhteellisen nopea etenkin, kun myytävä liiketoiminnan osa on selvästi erotettavissa myyntiä varten. Liiketoiminnan osan kauppaan ei vaikuta liittyvän luopumisen vaikeutta kuten usein luovuttaessa koko yrityksestä. Liiketoiminnan osan myynnin tavoitteet toteutuivat tehdyissä kaupoissa hyvin. Yrityksen kehittyminen ja kasvu ovat enimmäkseen toteutuneet niissä tapauksissa, joissa nämä olivat liiketoiminnan myynnin tavoitteina. Heikko taloudellinen tilanne on vaikeuttanut kasvun saavuttamista, mutta kehittämistä on kuitenkin tapahtunut. Liiketoiminnan osan myyminen mahdollistaa resurssien paremman keskittämisen jäljelle jääneeseen liiketoimintaan sekä yrittäjän keskittymisen kiinnostavammaksi kokemaansa liiketoiminta- alueeseen. Lisäksi kauppa voi auttaa pääsemään eroon kannattamattomasta tai kohtuuttomasti resursseja vaativasta liiketoiminnan osasta.
Liiketoiminnan osan myyminen tai yrityksen myyminen osina ovat vaihtoehtoja liiketoiminnan alasajolle ja lopettamiselle. Liiketoiminnan myynti osina ei vaikuta olevan kovin yleistä, mutta kokemukset sen tehneillä ovat hyvin positiivisia. Myynnin avulla on päästy tavoitteisiin niin henkilökohtaisten kuin yrityksen strategistenkin motiivien osalta.
Liiketoimintakauppa prosessina on suhteellisen nopea etenkin, kun myytävä liiketoiminnan osa on selvästi erotettavissa myyntiä varten. Liiketoiminnan osan kauppaan ei vaikuta liittyvän luopumisen vaikeutta kuten usein luovuttaessa koko yrityksestä. Liiketoiminnan osan myynnin tavoitteet toteutuivat tehdyissä kaupoissa hyvin. Yrityksen kehittyminen ja kasvu ovat enimmäkseen toteutuneet niissä tapauksissa, joissa nämä olivat liiketoiminnan myynnin tavoitteina. Heikko taloudellinen tilanne on vaikeuttanut kasvun saavuttamista, mutta kehittämistä on kuitenkin tapahtunut. Liiketoiminnan osan myyminen mahdollistaa resurssien paremman keskittämisen jäljelle jääneeseen liiketoimintaan sekä yrittäjän keskittymisen kiinnostavammaksi kokemaansa liiketoiminta- alueeseen. Lisäksi kauppa voi auttaa pääsemään eroon kannattamattomasta tai kohtuuttomasti resursseja vaativasta liiketoiminnan osasta.
Liiketoiminnan osan myyminen tai yrityksen myyminen osina ovat vaihtoehtoja liiketoiminnan alasajolle ja lopettamiselle. Liiketoiminnan myynti osina ei vaikuta olevan kovin yleistä, mutta kokemukset sen tehneillä ovat hyvin positiivisia. Myynnin avulla on päästy tavoitteisiin niin henkilökohtaisten kuin yrityksen strategistenkin motiivien osalta.