Systems Intelligence – Measurement and Modelling

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Science | Doctoral thesis (article-based) | Defence date: 2021-09-16
Date
2021
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
44 + app. 124
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 105/2021
Abstract
Systems Intelligence (SI) refers to intelligent behavior in the context of complex systems involving interaction and feedback. Systems intelligent individuals and organizations are able to successfully and productively engage with the holistic feedback mechanisms of their environment. This study operationalizes the concept of SI by providing novel measurement and modelling tools and approaches that help take Systems Intelligence from the laboratory to the real world. The SI Inventories introduced in this study provide both measurement tools and a multi-dimensional conceptual framework for evaluating and discussing how individuals and organizations can succeed in wholes. The study introduces eight factors of SI – Systemic Perception, Attunement, Positive Attitude, Spirited Discovery, Reflection, Wise Action, Positive Engagement and Effective Responsiveness – and argues for their usefulness for individual and organizational development. The dissertation presents and validates inventories for self, peer, an organizational evaluation of SI, and opens new perspectives for discussing organizational learning. As applications of the framework, the study also presents visualization and simulation solutions for helping people explore and improve their capability to succeed in systemic contexts. Visual displays of individual and team SI scores help people communicate and understand their systems-related strengths and weaknesses, and the Positive Systems Intelligence Teams (PoSITeams) simulator helps to explore socio-emotional systems.The measurement and modelling tools presented in this work can help to stage interventions for improving individual and organizational capabilities to be more productive within and with respect to systems. The tools also serve as useful instruments for building learning organizations and human resource capabilities.

Systeemiälyllä (Systems Intelligence, SI) viitataan älykkääseen toimintaan monimutkaisissa kokonaisuuksissa, joille vuorovaikutus ja takaisinkytkennät ovat tunnusomaisia. Systeemiälykäs yksilö tai organisaatio toimii onnistuneesti ja tuottavasti ympäristönsä monisuuntaisten vaikutusmekanismien kanssa. Tämä tutkimus operationalisoi systeemiälyn käsitettä esittelemällä mittaus- ja mallinnustyökalut, joiden avulla systeemiälyä on mahdollista viedä laboratoriosta elävään elämään. Tutkimuksessa kehitetyt systeemiälyinventaariot voivat palvella sekä mittaustyökaluina että käsitteellisinä kehikkoina, kun arvioidaan ja keskustellaan siitä, miten yksilöt ja organisaatiot toimivat monimutkaisissa kokonaisuuksissa. Tutkimus esittelee kahdeksan SI:n faktoria – Systeeminen havaintokyky, Sanaton yhteys, Asenne, Kekseliäs mieli, Pohtivuus, Viisas toiminta, Heittäytyvä osallistuminen ja Aikaansaavuus – ja esittää niiden olevan hyödyllisiä käsitteitä yksilöiden ja organisaatioiden onnistumisen ja kehittämisen kannalta. Tutkimukseen sisältyvät artikkelit esittävät ja validoivat inventaariot yksilöiden itsearvioimiseen, vertaisarvioimiseen, sekä organisaation kyvykkyyksien arvioimiseen. Lisäksi tutkimus esittelee lukuisia visualisaatio- ja simulaatioratkaisuja, joiden avulla yksilöt voivat kartoittaa ja kehittää kykyään menestyä monimutkaisissa kokonaisuuksissa. SI-inventaarioiden tulosten visuaaliset esitykset auttavat kommunikoimaan ja ymmärtämään kokonaisuuksiin liittyviä vahvuuksia ja haasteita, ja Positive Systems Intelligence Teams (PoSITeams) -simulaattori auttaa ymmärtämään ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta muodostuvia systeemejä. Tutkimuksessa kehitetyt mittaus- ja mallinnustyökalut palvelevat interventioita, joiden tavoite on auttaa yksilöitä ja organisaatioita löytämään tapoja onnistua toimimaan paremmin monimutkaisissa kokonaisuuksissa. Esitettyjä työkaluja voi käyttää oppivien organisaatioiden rakentamiseen ja henkilöstön kehittämiseen.
Description
Defense is held on 16 September 2021 at 12:15 Zoom link https://aalto.zoom.us/j/68364617463
Supervising professor
Saarinen, Esa, Prof., Aalto University, Department of Industrial Engineering and Management Science, Finland
Thesis advisor
Hämäläinen, Raimo P., Prof. Emeritus, Aalto University, Department of Mathematics and Systems Analysis Science, Finland
Keywords
systems intelligence, systems thinking, the learning organization, systeemiäly, systeemiajattelu, oppiva organisaatio
Other note
Parts
  • [Publication 1]: Törmänen, Juha; Hämäläinen, Raimo P.; Saarinen, Esa. (2016). Systems Intelligence Inventory. The Learning Organization, volume 23, issue 4, pages 218–231.
    DOI: 10.1108/TLO-01-2016-0006 View at publisher
  • [Publication 2]: Törmänen Juha; Hämäläinen Raimo P.; Saarinen, Esa. (2021). On the Systems Intelligence of a Learning Organization: Introducing a New Measure. Human Resource Development Quarterly, 1– 24.
    DOI: 10.1002/hrdq.21455 View at publisher
  • [Publication 3]: Törmänen Juha; Hämäläinen Raimo P.; Saarinen, Esa. Perceived Systems Intelligence and Performance in Organizations. 22 pages. Manuscript submitted on 04/2021.
  • [Publication 4]: Tiinanen, T., Törmänen, J., Hämäläinen, R. P., & Saarinen, E. (2016). PoSITeams – Positive Systems Intelligent Teams, an Agent-Based Simulator for Studying Group Behaviour. Proceedings of the 59th Annual Meeting of the ISSS-2015.
    Full text in Acris/Aaltodoc: http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-202108258375
  • [Publication 5]: Hämäläinen, R. P., Saarinen, E., & Törmänen, J. (2018). Systems Intelligence: A Core Competence for Next-Generation Engineers? 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), 641–644.
    Full text in Acris/Aaltodoc: http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-201905062807
    DOI: 10.1109/TALE.2018.8615247 View at publisher
Citation