Robottibussikokeilut SOHJOA-hankkeessa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys
Date
2020
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
23
Series
Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER, 9/2020
Abstract
Tämä case-julkaisu liittyy Suomen akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaan Smart Energy Transition (SET) -hankkeeseen. Tutkimus on alun perin julkaistu SET-hankkeen verkkosivuilla (www.smartenergytransition.fi) huhtikuussa 2018. Case-raportti kuvaa eri toimijoiden kokemuksia robottibusseilla aidoissa liikenneympäristöissä tehdyistä kokeiluista SOHJOA-hankkeessa, jossa kehitetään älykkään sähköisen liikenteen ratkaisuja. Hankkeessa on kokeiltu liikennöintiä automatisoidulla pikkubussilla eli robottibussilla neljässä suomalaisessa kaupungissa. Hankkeen toteuttaa Metropolia Ammattikorkeakoulu yhdessä kumppaneidensa kanssa. Sen tavoite on tuottaa tietoa automaattibussien luotettavuudesta oikeassa liikenneympäristössä sekä testata automaatiota Suomen olosuhteissa. Tarkoitus on tuoda sähkökäyttöiset pikkubussit saumattomaksi osaksi julkista liikennettä tekemällä robottibusseista toimiva ratkaisu matkaketjujen päiden liikennöintiin. SOHJOA-hankkeessa ajettiin robottibusseilla neljällä eri reitillä Espoossa, Helsingissä, Tampereella ja Vantaalla kesän 2016 ja loppuvuoden 2017 välillä noin kuukauden mittaisilla kokeilujaksoila. Kokeilureiteistä haluttiin erilaisia, jotta saadaan kokemusta robottibussien käytöstä eri ympäristöissä. Robottibussit ovat liikennöineet SOHJOA-hankkeen kokeilureiteillä kaikkiaan yli 550 tuntia, ajaneet lähes 2000 kilometriä ja kuljettaneet yli 3900 matkustajaa. Kokeilut osoittivat automaattibussien toimivan turvallisesti aidossa liikenneympäristössä, kunhan liikennejärjestelyjä muutetaan bussin toimintakyvyn mukaisiksi. Ne tuottivat tietoa robottibussien toimintavarmuudesta erilaisissa ympäristöissä, liikennetilanteissa ja sääolosuhteissa. Lisäksi saatiin tietoa bussilla matkustaneiden käyttökokemuksesta sekä suhtautumisesta automaattiseen joukkoliikenteeseen. Matkustajat ja media ovat ottaneet robottibussit innostuneesti vastaan. Bussit ovat houkutelleet käyttäjiä pitkienkin matkojen päästä ja saaneet näkyvää mediahuomiota niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Hankkeen saama julkisuus on tukenut myös yritysten rekrytoimista yhteistyöhön. Metropolia kumppaneineen on käyttänyt robottibussikokeiluja tunnistaakseen tutkimusaiheita, jotka edistävät joukkoliikenteen automaation kehittämistä ja kaupallistamista. Hankekumppanit ovat saaneet rahoitusta jatkohankkeille, joissa laajennetaan kokeiluja pidempiaikaisille reiteille ja kehitetään digitaalista infrastruktuuria automaattiajoneuvoille. Jatkohankkeet tukevat SOHJOA-hankkeen pitkän aikavälin tavoitetta siirtää ja skaalata kokeilukaupungeissa kehitet-tyjä toimintamalleja toisiin kaupunkeihin. Hankkeen osapuolten mielestä robottibussien kehittämistä ja liikennöintikokeiluja tulee vielä jatkaa, jotta saadaan kokemuksia bussien pidempiaikaisen liikennöinnin vaikutuksista.
Description
Keywords
energiamurros, kokeilu, robottibussi, Smart Energy Transition -hanke
Other note
Citation