Opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiuksien kehittyminen ja siihen vaikuttavat tekijät

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Doctoral thesis (article-based) | Defence date: 2014-12-05
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2014
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
277
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 175/2014
Abstract
Purpose - The aim of this research is to deepen understanding of the development of teachers' entrepreneurial readiness. This study also seeks to shed light on the methodological issues concerning studying the authentic learning processes. The key research questions are: 1) What are teachers' entrepreneurial competences and how are they defined?2) How entrepreneurship is defined as a pedagogical issue?3) How teachers' entrepreneurial competences can be enhanced through social learning and what elements are essential in those learning processes?4) How to study authentic entrepreneurial learning processes? Theories and methods - The dissertation involves the overview part and four independent, but complementary research articles. As a whole this dissertation and the research articles are grounded in the concepts and theories of entrepreneurial learning and teaching and entrepreneurial competence development linking them with the educational discussions on teaching. The article concerning the entrepreneurship research methodology is grounded in the prior literature on the current state and future avenues of the entrepreneurship research. Key contributions- This dissertation contributes to the entrepreneurship and entrepreneurship education research by opening the concept of entrepreneurial competence in teaching context and the dynamic learning processes in acquiring those competences. The key findings show that collaborative learning and collegial support are the key drivers of the development of teachers' entrepreneurial readiness. This dissertation offers also theoretical contribution to the methodological discussion of entrepreneurship research by opening the explorative research approach.

Tarkoitus - Tämän väitöstutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiuksien kehittymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus pyrkii jäsentämään yrittäjyyskasvatuksen keskusteluja ja laajentamaan opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiuksiin liittyvää käsitteellistä ymmärrystä, avaamaan yrittäjyyskasvatusvalmiuksien kehittymistä tukevia kollektiivisia oppimisprosesseja ja oppimisen dynamiikka sekä tarkastelemaan autenttisten oppimisprosessien tutkimiseen liittyviä metodologisia kysymyksiä. Väitöstutkimusta ohjanneet tutkimustehtävät ovat:1) Mitä opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiuksilla tarkoitetaan ja mitkä tekijät näitä valmiuksia määrittävät?2) Miten yrittäjyys määrittyy pedagogisena lähestymistapana?3) Miten opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiuksia voidaan kehittää sosiaalisen oppimisen avulla ja mitkä tekijät ovat merkityksellisiä näissä oppimisprosesseissa?4) Miten yrittäjämäisiä oppimisprosesseja voidaan tutkia? Teoria ja metodit - Väitöskirja koostuu neljästä itsenäisestä, joskin toisiaan täydentävästä tutkimusartikkelista ja ne kokoavasta kehyskertomuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nivoutuu yrittäjämäisen oppimisen ja opettamisen sekä yrittäjyysvalmiuksien kehittymisen tieteelliseen käsitteistöön ja teorioihin linkittäen niitä kasvatustieteen keskusteluihin. Metodologisesti tutkimus edustaa kokonaisuutena fenomenologis-hermeneuttis-pragmatistista tutkimusta. Kontribuutio - Tutkimus osoittaa, että opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiudet koostuvat monista opetustyön kontekstissa tarvittavista yrittäjyyteen ja opetukseen liittyvistä valmiuksista, jotka aktivoituvat ja näkyvät yrittäjämäisenä toimintana silloin, kun opettajalla omaa mielestään riittävät tiedolliset, taidolliset ja motivationaaliset valmiudet. Kollaboratiivinen oppiminen ja kollegiaalinen tuki auttavat näiden valmiuksien kehittymisessä. Tutkimus tuottaa kontribuutionsa myös yrittäjyyskasvatuksen metodologiseen keskusteluun avaamalla eksploratiivisen tutkimuksen eri tyyppien ominaispiirteitä.
Description
Supervising professor
Kibler, Ewald, Assistant Professor, Aalto University, Department of Management Studies, Finland
Thesis advisor
Kyrö, Paula

Keywords
yrittäjyyskasvatusvalmiudet, yrittäjämäinen opettaminen, yrittäjyyspedagogiikka, pedagoginen yrittäjyys, eksploratiivinen tutkimus, entrepreneurship education, entrepreneurial competences, entrepreneurial teaching, collaborative learning, explorative research
Other note
Parts
  • Artikkeli A: Hägg, O., Peltonen, K. (2014).Towards a conceptual understanding of entrepreneurial pedagogy. Yrittäjyyskasvatuksen Aikakauskirja 01/2013, 21-44.
  • Artikkeli B: Peltonen, K. (201X). How teachers’ entrepreneurial competences can be developed? A collaborative learning perspective. Education + Training, unpublished.
  • Artikkeli C: Peltonen, K. (2008). “Can learning in teams help teachers to become more entrepreneurial? The interplay between efficacy perceptions and team support. Liiketaloudellinen Aikakauskirja, 03/2008, 297-324.
  • Artikkeli D: Kyrö, P., Hägg, O. & Peltonen, K. (2013). Explorative research: An unexploited opportunity for entrepreneurship research. Teoksessa Fayolle, A., Kyrö, P., Mets, T., Venesaar, U. (toim.) Conceptual Richness and Methodological Diversity in Entrepreneurship Research, Edward Elgar Publishing, 289–321.
Citation