Essays on small group decision-making in a dynamic business simulation game

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Doctoral thesis (article-based)
Date
2020
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
76 + app. 103
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 107/2020
Abstract
This dissertation brings new insights to the analysis of decision-making. It studies the behavior of teams in a real-time business simulation context. The study uses multiple perspectives to reveal new information about patterns in decision-making. The research project was conducted in "RealGame", which is a real-time business simulation. While much research has been done in the analysis of decision-making in static situations, little is known about how decision-making happens in dynamic contexts where time plays a crucial role. Therefore, it is important to produce new information about the behavior of decision-makers in such environments. The research uses concepts of real-time and dynamic decision-making theory and is based on the framework of prescriptive decision-making. The research questions in this study are related to the formation of decision-making teams, the structure of successful decisions and the different decision-making strategies in a real-time context. It contributes to previously published studies of decision-making in simulated business environments. It is one of the few studies which considers small teams' decision-making behavior in a real-time simulated business environment. The use of multiple evaluations brings new and complementary insights into the behavior of decision-making teams in business simulation environments. The results give preliminary information about real-time behavior. Thus, they contribute to the existing literature of decision-making theory. The results also give practical advice for organizations that are operating in multinational environments and are planning their operations and structures at either a managerial and/or team level. Even though the research has been conducted in one business simulation, the methodological and operational aspects may be applied to the study of other simulations, and to some extent other types of learning domains where semi-structured data is generated, such as digital services.

Tämä väitöskirjan tavoitteena on tuoda uusia näkökulmia päätöksenteon analyysiin. Tutkimus keskittyy reaaliaikaiseen päätöksentekoympäristöön, jossa simuloidaan kompleksista liiketoimintaympäristöä tuotannon, toimitusketjujen hallinnan ja markkinoinnin alueilla. Päätöksentekoyksikköinä ovat liiketoimintasimulaatiota pelaavat 2-3 hengen tiimit, joiden päätöksentekokäyttäytymistä tässä väitöskirjassa tutkitaan. Tutkimuksessa hyödynnetään useita näkökulmia ja menetelmiä uuden tutkimustiedon tuottamiseksi reaali-aikaisesta päätöksenteosta. Tutkimus on toteutettu "RealGame"-nimisessä liiketoimintasimulaatiossa, jota käytetään tuotantoyritysten henkilöstön 2-päiväisissä koulutuksissa. RealGame on reaaliaikainen simulaatio, jossa pelaajien muodostamat 2-3 hengen tiimit toimivat päätöksentekijöinä omassa tuotantoyrityksessään. Päätöksenteon tutkimus on laajaa, mutta se on keskittynyt pitkälti staattisiin päätöksentekotilanteisiin. Vähemmän tiedetään mitä päätöksentekijät tekevät tilanteissa, joissa päätöksiä tulee tehdä aikapaineen alaisina reaali-aikaisessa nopeasti vaihtelevassa liiketoimintaympäristössä. RealGame-liiketoimintasimulaatio tarjoaa relevantin tutkimusympäristön tähän tärkeään tutkimusalueeseen. Tutkimus hyödyntää reaali-aikaisen ja dynaamisen päätöksenteon käsitteitä ja perustuu laajemmin preskriptiivisen päätöksenteon viitekehykseen. Tutkimuskysymykset liittyvät päätöksentekotiimin koostumukseen, menestyksekkään päätöksenteon rakenteeseen sekä erilaisiin päätöksentekostrategioihin reaali-aikaisessa ympäristössä. Sen perusta on aikaisemmissa tutkimuksissa, jotka ovat käsitelleet päätöksentekoa simuloiduissa ympäristöissä. Tämä tutkimus on kuitenkin yksi harvoista, joka tutkii erityisesti tiimien päätöksentekoa reaali-aikaisissa liiketoimintasimulaatioissa.  Tämä tutkimus osoittaa. että erilaisten tutkimuksellisten ja metodologisten näkökulmien avulla voidaan saavuttaa uutta tietoa siitä, miten päätöksiä tehdään kompleksisissa liiketoimintaympäristöissä. Tässä tutkimuksessa uutta tietoa saadaan erityisesti tiimien reaaliaikaisesta päätöksenteosta, joka on vähemmän tutkittu alue. Tietoa voidaan hyödyntää myös käytäntöön esimerkiksi monikansallisissa organisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettyjä metodologioita ja analyyttisiä näkökulmia voidaan hyödyntää laajemminkin semirakenteellisen datan analysointiin esimerkiksi digitaalisten palvelujen analysoinnissa.
Description
The doctoral dissertation in the field of Management Science of Henrik Kallio (M.Sc.), “Essays on small group decision-making in a dynamic business simulation game”, will be defended in public at the Aalto University School of Business, Ekonominaukio 1, Hall U006 on 21st August 2020 at 12 noon. The public defence will be organized via Zoom starting at 12:15. Join Zoom Meeting here https://aalto.zoom.us/j/6578745239
Supervising professor
Seppälä, Tomi, Prof., University of Eastern Finland, Finland; Malo, Pekka, Assoc. Prof., Aalto University, Department of Information and Service Management, Finland
Thesis advisor
Bragge, Johanna, Dr., Aalto University, Finland
Lainema, Timo, Dr., University of Turku, Finland
Keywords
business simulation, real-time dynamic decision-making, regression analysis, regression tree, sequence analysis, LASSO selection, logistic regression, multinomial logistic regression, liiketoimintasimulaatio, reaaliaikainen dynaaminen päätöksenteko, regressioanalyysi, regressiopuu, sekvenssianalyysi, LASSO valinta, logistinen regressio, multinomiaalinen logistinen regressio
Other note
Parts
  • [Publication 1]: Bragge, J., Kallio, H., Seppälä, T., Lainema, T., Malo, P. Decision-Making in a Real-Time Business Simulation Game: Cultural and Demographic Aspects in Small Group Dynamics. International Journal of Information Technology and Decision Making, 2017, Volume 16, Number 03.
    DOI: 10.1142/S0219622017500171 View at publisher
  • [Publication 2]: Kallio, H., Lainema, T., Seppälä, T., Bragge, J., Malo, P. Data Mining to Extract Successful Decision-Making Patterns in a Real-Time Simulated Environment, submitted to an international journal in December 2019
  • [Publication 3]: Kallio, Henrik. Decision-Making Strategies in Business Simulation Environment: A Cultural Approach. IRIS - Selected papers of the Information Systems Research Seminar in Scandinavia, 2015, Issue Nr 6, Paper 4
Citation