Sosionomin (AMK) osaamisen työelämälähtöinen vahvistaminen. : Ongelmaperustaisen oppimisen jalkauttaminen työelämäyhteistyöhön
Editoija
Auli Jungner
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5963-39-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5963-39-7
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulusta valmistuvan opiskelijan tulee hallita edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti- tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi. (Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys. OPM 2009:24)
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa on uudenlaisen osaamisen haasteisiin tartuttu lisäämällä opetuksen ja työelämän yhteistyötä. Koulutukseen on sisällytetty säännöllisiä työelämäpäiviä, jolloin opiskelijat ovat erilaisissa sosiaalialan työtehtävissä oppimassa teorian soveltamista käytäntöön ja hakemassa ratkaisuja moninaisiin työelämän haasteisiin yhdessä ammattilaisten kanssa. William ja Ester Otsakorven säätiön myöntämän apurahan turvin sosiaalialan koulutusohjelma toteutti pilottihankkeen, jossa kehitettiin ongelmaperustaisen oppimismenetelmän soveltamista työelämäyhteistyöhön. Hankkeen ja sosiaalialan koulutuksen kokonaisvaltaisena tavoitteena on kouluttaa sosionomeja (AMK), jotka osaavat työssään hyödyntää tutkittua tietoa ja soveltaa sitä yksilöllisissä asiakastilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä vaikutuksia tuottavalla tavalla.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa on uudenlaisen osaamisen haasteisiin tartuttu lisäämällä opetuksen ja työelämän yhteistyötä. Koulutukseen on sisällytetty säännöllisiä työelämäpäiviä, jolloin opiskelijat ovat erilaisissa sosiaalialan työtehtävissä oppimassa teorian soveltamista käytäntöön ja hakemassa ratkaisuja moninaisiin työelämän haasteisiin yhdessä ammattilaisten kanssa. William ja Ester Otsakorven säätiön myöntämän apurahan turvin sosiaalialan koulutusohjelma toteutti pilottihankkeen, jossa kehitettiin ongelmaperustaisen oppimismenetelmän soveltamista työelämäyhteistyöhön. Hankkeen ja sosiaalialan koulutuksen kokonaisvaltaisena tavoitteena on kouluttaa sosionomeja (AMK), jotka osaavat työssään hyödyntää tutkittua tietoa ja soveltaa sitä yksilöllisissä asiakastilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä vaikutuksia tuottavalla tavalla.