Siltoja yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen Oulun seudulla
Vilminko, Sari (2015)
Vilminko, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-240-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-240-0
Tiivistelmä
Tässä julkaisussa tarkastellaan yhteiskunnallisen yritystoiminnan ja Yhteiskunnallinen yritys-merkin tunnettuuden edistämistä Oulun seudulla Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) EAKR -rahoitteisen Yhteiskunnallinen yrittäjyys Oulun seudulla projektin aikana. Diakin Yhteiskunnallinen yrittäjyys Oulun seudulla projekti (1.4.2013 – 28.2.2015) jatkoi alueellisten yhteiskunnallisen yrittämisen kehittämiseen ja sen toimintaedellytysten luomiseen ja kehittämiseen keskittyneiden projektien levittämistä Etelä- ja Itä-Suomesta Pohjois-Pohjanmaalle.
Toiminnan suunnitteluvaiheessa yhteiskunnallinen yrittäjyys käsitteenä ja yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamalli olivat vielä suhteellisen tuntemattomia Oulun seudulla, ja Yhteiskunnallinen yritys-merkin haltijoita alueella oli vain yksi – Ektakompus Oy. Tärkeimmiksi kohderyhmiksi Diakin projektissa priorisoitiin yrittäjät, yritysten edustajat, yritysneuvojat, kolmannen sektorin toimijat sekä korkeakoulujen henkilöstö ja opiskelijat.
Kehittämistyöhön valittiin kokeileva ja mahdollisimman laajasti eri kohderyhmiä huomioiva ote, sillä aikaisempia kehittämiskokemuksia yhteiskunnallisen yritystoiminnan toimintaedellytysten luomiseksi oli alueelta vähän.
Kehittämistyön aikana toteutuivat seuraavat tavoitteet:
1) Kartoitettiin liiketoiminnassaan jo yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamallia soveltavia tahoja.
2) Tavoitettiin yrityksiä ja kolmannen sektorin toimijoita yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamallista tiedottamiseksi.
3) Tiedotettiin potentiaalisille yhteiskunnallisille yrityksille Yhteiskunnallinen yritys-merkistä.
4) Kehitettiin yhteiskunnallisen yritystoiminnan ympärille muotoutuvaa alueellista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa korkeakoulujen edustajien kanssa.
5) Osallistettiin korkeakoulujen opiskelijat uusien yhteiskunnallisesti vaikuttavien yritysideoiden innovoimiseen.
6) Tuotettiin uutta tiedotus- ja oppimateriaalia yhteiskunnallisesta yritystoiminnasta.
7) Integroitiin yhteiskunnallinen yrittäjyys tiiviimmin Diakin yrittäjyysopintoihin
Toiminnan suunnitteluvaiheessa yhteiskunnallinen yrittäjyys käsitteenä ja yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamalli olivat vielä suhteellisen tuntemattomia Oulun seudulla, ja Yhteiskunnallinen yritys-merkin haltijoita alueella oli vain yksi – Ektakompus Oy. Tärkeimmiksi kohderyhmiksi Diakin projektissa priorisoitiin yrittäjät, yritysten edustajat, yritysneuvojat, kolmannen sektorin toimijat sekä korkeakoulujen henkilöstö ja opiskelijat.
Kehittämistyöhön valittiin kokeileva ja mahdollisimman laajasti eri kohderyhmiä huomioiva ote, sillä aikaisempia kehittämiskokemuksia yhteiskunnallisen yritystoiminnan toimintaedellytysten luomiseksi oli alueelta vähän.
Kehittämistyön aikana toteutuivat seuraavat tavoitteet:
1) Kartoitettiin liiketoiminnassaan jo yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamallia soveltavia tahoja.
2) Tavoitettiin yrityksiä ja kolmannen sektorin toimijoita yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamallista tiedottamiseksi.
3) Tiedotettiin potentiaalisille yhteiskunnallisille yrityksille Yhteiskunnallinen yritys-merkistä.
4) Kehitettiin yhteiskunnallisen yritystoiminnan ympärille muotoutuvaa alueellista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa korkeakoulujen edustajien kanssa.
5) Osallistettiin korkeakoulujen opiskelijat uusien yhteiskunnallisesti vaikuttavien yritysideoiden innovoimiseen.
6) Tuotettiin uutta tiedotus- ja oppimateriaalia yhteiskunnallisesta yritystoiminnasta.
7) Integroitiin yhteiskunnallinen yrittäjyys tiiviimmin Diakin yrittäjyysopintoihin