Työvoiman maahanmuuton toimenpideohjelma : Hankkeen loppuraportti
sisäministeriö
30.04.2009
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-439-0Tiivistelmä
Sisäasiainministeriö asetti ajalle 3.3.2008 - 30.4.2009 hankkeen laatimaan hallitusohjelman mukaista työvoiman maahanmuuton toimenpideohjelmaa. Työn tueksi perustettiin ohjausryhmä, joihin jäsenet kutsuttiin työ- ja elinkeinoministeriöstä, ulkoasiainministeriöstä, opetusministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, Maahanmuuttovirastosta, Elinkeinoelämän keskusliitosta, Suomen Yrittäjistä, Maaseudun Työnantajaliitosta, Kunnallisesta työmarkkinalaitoksesta, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöstä, Toimihenkilökeskusjärjestöstä, Akavasta ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitosta. Muita hallinnonaloja, viranomaisia, työmarkkina- ja kansalaisjärjestöjä sekä yksittäisiä työnantajia kuultiin laajalti valmistelun eri vaiheissa.
Suomella ei aiemmin ole ollut työvoiman maahanmuuton toimenpideohjelmaa tai strategiaa. Tämä hankkeen loppuraportti, joka on samalla luonnos toimenpideohjelmaksi, on tarkentava asiakirja hallituksen maahanmuuttopoliittisessa ohjelmassa luoduille linjauksille. Raportissa on kuvattu työvoiman maahanmuuton tilanne, Suomen työvoiman maahanmuuton strategiset linjaukset sekä tarvittavat toimenpiteet ja resurssit. Hankkeessa on käsitelty myös viranomaisten rooleja, vastuita ja yhteistyötä työperusteisen maahanmuuton kehittämisessä ja edistämisessä, yhteisiä toiminta- ja tiedonvälitystapoja eri toimijoiden kanssa sekä yhteistyötä lähtömaiden kanssa Euroopan unionissa ja sen ulkopuolella.
Ohjelmaan on sisällytetty myös muita työvoiman maahanmuuttoa sivuavia ohjelmia ja niiden toimenpiteitä. Vuoden 2008 loppupuolella nopeasti edenneen talouden taantuman vaikutuksia työvoiman maahanmuuttoon on ohjelmassa myös pyritty arvioimaan ja huomioimaan. Ohjelma on rakennettu niin, että se yhtäältä sisältää periaatteellisia linjauksia työvoiman maahanmuuton kehittämiseksi ja toisaalta toimenpide-ehdotuksia siihen valmistautumiseksi ja tarvittaessa aktiivisiin toimenpiteisiin ryhtymiseksi. Lähes kaikki tässä mukana olevat toimenpide-ehdotukset tähtäävät pääasiassa valmistautumiseen niihin haasteisiin, joita työvoiman maahanmuutto tuo mukanaan.
Toimenpide-ehdotukset eivät ole tärkeysjärjestyksessä eikä niitä ole aikataulutettu. Ehdotusten toteutukseen ei tässä yhteydessä haeta määrärahaa, sillä osa niiden rahoituksesta järjestyy muiden ohjelmien kautta. Lisäksi työvoiman maahanmuuton kustannusvaikutukset ulottuvat laaja-alaisesti monelle maahanmuuton sektorille. Kustannusvaikutuksia on tuotu esille raportin luvussa 1.2. ja tarkemmin hallituksen puolivälitarkastelussa.
Ohjelma on laadittu vuosille 2009 - 2011 ja sen toteutusta seuraamaan esitetään asetettavaksi viranomaisten ja työmarkkinajärjestöjen edustajista koostuvaa seurantaryhmää. Sen tehtävänä olisi arvioida toimenpide-ehdotusten käynnistämisen oikea-aikaisuutta ja viedä eteenpäin niitä toimenpideohjelman ehdotuksia, jotka eivät sisälly muihin ohjelmiin.
Suomella ei aiemmin ole ollut työvoiman maahanmuuton toimenpideohjelmaa tai strategiaa. Tämä hankkeen loppuraportti, joka on samalla luonnos toimenpideohjelmaksi, on tarkentava asiakirja hallituksen maahanmuuttopoliittisessa ohjelmassa luoduille linjauksille. Raportissa on kuvattu työvoiman maahanmuuton tilanne, Suomen työvoiman maahanmuuton strategiset linjaukset sekä tarvittavat toimenpiteet ja resurssit. Hankkeessa on käsitelty myös viranomaisten rooleja, vastuita ja yhteistyötä työperusteisen maahanmuuton kehittämisessä ja edistämisessä, yhteisiä toiminta- ja tiedonvälitystapoja eri toimijoiden kanssa sekä yhteistyötä lähtömaiden kanssa Euroopan unionissa ja sen ulkopuolella.
Ohjelmaan on sisällytetty myös muita työvoiman maahanmuuttoa sivuavia ohjelmia ja niiden toimenpiteitä. Vuoden 2008 loppupuolella nopeasti edenneen talouden taantuman vaikutuksia työvoiman maahanmuuttoon on ohjelmassa myös pyritty arvioimaan ja huomioimaan. Ohjelma on rakennettu niin, että se yhtäältä sisältää periaatteellisia linjauksia työvoiman maahanmuuton kehittämiseksi ja toisaalta toimenpide-ehdotuksia siihen valmistautumiseksi ja tarvittaessa aktiivisiin toimenpiteisiin ryhtymiseksi. Lähes kaikki tässä mukana olevat toimenpide-ehdotukset tähtäävät pääasiassa valmistautumiseen niihin haasteisiin, joita työvoiman maahanmuutto tuo mukanaan.
Toimenpide-ehdotukset eivät ole tärkeysjärjestyksessä eikä niitä ole aikataulutettu. Ehdotusten toteutukseen ei tässä yhteydessä haeta määrärahaa, sillä osa niiden rahoituksesta järjestyy muiden ohjelmien kautta. Lisäksi työvoiman maahanmuuton kustannusvaikutukset ulottuvat laaja-alaisesti monelle maahanmuuton sektorille. Kustannusvaikutuksia on tuotu esille raportin luvussa 1.2. ja tarkemmin hallituksen puolivälitarkastelussa.
Ohjelma on laadittu vuosille 2009 - 2011 ja sen toteutusta seuraamaan esitetään asetettavaksi viranomaisten ja työmarkkinajärjestöjen edustajista koostuvaa seurantaryhmää. Sen tehtävänä olisi arvioida toimenpide-ehdotusten käynnistämisen oikea-aikaisuutta ja viedä eteenpäin niitä toimenpideohjelman ehdotuksia, jotka eivät sisälly muihin ohjelmiin.