Maaseudun palvelut valinkauhassa - markkinoiden toimivuus ja SGEI
Vihinen, Hilkka (toim.); Moilanen, Hanna (toim.) (2013)
Vihinen, Hilkka (toim.)
Moilanen, Hanna (toim.)
Julkaisusarja
MTT Raportti
Numero
81
Sivut
153 s
MTT
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-430-4
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-430-4
Tiivistelmä
Tutkimuksemme selvittää, mitkä ovat ne yhteiskunnalliset ja taloudelliset tekijät, joiden avulla yhteiskunnallisesti tärkeiden yleishyödyllisten palvelujen (SGEI) saatavuus suomalaisella maaseudulla voidaan perustella. Raportissa selvitetään EU-maiden SGEI-tulkintojen kokonaisuutta. Lisäksi etsitään yhteiskunnalliset näkökohdat huomioon ottavaa lähestymistapaa maaseutualueiden markkinoihin ja kartoitetaan, millaisten palvelujen osalta maaseudun markkinat eivät toimi. Lopuksi pureudutaan yhteisötalouden piirissä saatuihin kokemuksiin yleishyödyllisen palvelutuotannon toteuttamisesta, esteistä ja edellytyksistä sekä kehittämistarpeista. Tutkimuksemme aineistona on mm. maaseudun asiantuntijoiden, palvelujen kehittäjien, niiden tuottajien, kuntatason viranhaltijoiden ja palveluja käyttävien kyläläisten haastattelut. Lisäksi olemme hyödyntäneet toimintakertomuksia, EU:n virallisia dokumentteja sekä kansallisten ja alueellisten toimijoiden lausuntoja SGEI-palveluista. Hankkeen kuluessa järjestimme myös politiikkadialogin, jonka tuloksia on hyödynnetty raportin aineistona. SGEI liittyy EU:n kilpailupolitiikan säädöksiin, ja se edellyttää jäsenmaan ja alueen tulkintaa. Tästä syystä SGEI:tä ei voi erottaa yhteiskunnallisesti tärkeiden palvelujen järjestämisen kokonaisuudesta. Tutkimuksemme jäsentämästä maaseudun yhteiskunnallisesti tärkeiden palvelujen kokonaisuudesta erottuvat keskeisimmät, toimenpiteiden suuntaamiseen vaikuttavat havainnot ovat: maaseudun yhteiskunnallisesti tarkeiden palvelujen kriittisin kysymys ei ole kilpailun vaaristyminen, vaan niiden saavutettavuus julkinen tuki naiden palvelujen jarjestamiseen on maaseudulla valttamatonta joka puolella Suomea on maaseutualueita, joilla SGEI:n soveltaminen tulee kyseeseen SGEI-palveluiksi ovat luettavissa kaikki keskeiset peruspalvelut (oppivelvollisuutta koskevaa opetusta lukuun ottamatta) SGEI:lle voi antaa tutkimuksellisesti karkean kehyksen, mutta sen maarittelyn on perustuttava arvoihin ja edellyttaa kansallista poliittista kannanottoa ja paatoksia hankintalainsaadanto ja SGEI ovat tyolaita ja monimutkaisia tapoja hoitaa asioita. Jos kyseiset palvelut voi rajata ei-taloudellisiksi, se on syyta tehda n ykyisessa taloustilanteessa maaseudun kunnissa ei ole resursseja panostaa SGEI-menettelyn mukaisten tarjouskilpailujen toteutukseen siten, etta laatu, kokonaistaloudellisuus ja yhteiskunnan kokonaishyoty voitaisiin taata e rityisesti maaseudun sosiaalipalvelut tulisi Suomessa rajata ei-taloudellisiksi ja taten valtiontukisaantelyn ulkopuolelle maaseudun peruspalvelujen paikallinen jarjestaminen edellyttaa ja on jo synnyttanyt sosiaalisia innovaatioita yksityisella ja kolmannen sektorin toimijoilla seka yhteisotalouden yrityksilla on valmiuksia tuottaa yhteiskunnallisesti tarkeita palveluja tehokkaasti, kokonaistaloudellisesti ja hyvinvointia tuottaen. Naita kaytantoja tulee mahdollistaa ja levittaa.
Collections
- MTT Raportti [186]