Klassinen käyttöarvoanalyysi - yrityksen ekotuotteistamisen työkalu
Pallari, Maarit (2007)
Pallari, Maarit
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
141
Sivut
81 s
MTT
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-111-2
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-111-2
Tiivistelmä
Arvopohjainen tuotteistaminen edustaa uutta ajattelua tuotteen muotoilussa. Tuotteen muotoilun kautta yritys personoituu, sillä yritykset haluavat viestittää asiakkaille selkeämmin niitä arvoja, joita yritys edustaa ja joihin se on sitoutunut. Asiakkaalle tuote edustaa yritystä. Yrityksen liikeidean ja - strategioiden sisällöt konkretisoituvat tuotteistamisprosessin aikana. Ekologinen tuotteistaminen nähdään kestävän kehityksen periaatteiden ja integroidun tuotepolitiikan kautta. Tuotteistamisessa juuri markkinointisuunnittelu on se kohta, joka yhdistää yrityksen ja asiakkaan toiveet ja odotukset mielikuvatasolla tuotteeseen, ja joihin meidän kyettävä vastaamaan. Tässä vuorovaikutuskentässä markkinointisuuntautuneella tuotekehityksellä ja tuotteistamisella on omat tärkeät roolinsa, joita sovelletaan ekotuotteistamisen maailmaan. Markkinointisuuntautuneessa ekologisessa tuotteistamisessa tulee esille moniulotteisen päätöksenteon vaikeus, johon työkaluksi ehdotetaan tutkimusmenetelmänä paremmin tunnettua klassista käyttöarvoanalyysia. Raportin ensimmäisessä osassa keskitytään klassisen käyttöarvoanalyysin menetelmän kehittämisen historiaan ja itse menetelmään. Näin siksi, että analyysin kehityshistorian tunteminen parantaa analyysin sovellettavuutta. Ilman historian tuntemusta menetelmää on vaikea soveltaa käytännössä. Menetelmän kehittämisen juuret ovat Yhdysvalloissa ja Saksassa. Käyttöalueet ovat laajat ja analyysin kehittäminen on rajattu hankkeessa ekotuotteiden markkinointisuunnittelun tarpeita varten. Analyysin kehittyminen nykymuotoiseksi laajaksi menetelmätoisinnoksi, osoittaa analyysin käyttökelpoisuuden. Ekologisten elintarvikkeiden kehittämisessä analyysiä on käytetty hyvin vähän. Analyysisovellutukset voivat olla eri maissa erilaisia ja niillä on erilainen historia, joka on johtanut siihen, että analyysi on muuttunut alkuperäisestä muodostaan. Raportin toisessa osassa palataan ekotuotteistamisen maailmaan kahden luomutuottaja-yrittäjän kuvaamana. Ekoyrittäjän tuotteet tuotetaan taidolla, mutta markkinointi on sekavaa. Tuotteiden markkinointiargumentit perustuvat tuotantoprosessin ja viranomaiskielen tuottamaan informaatioon - yleisesti käytettyihin ja hyväksyttyihin käsitteisiin. Ekotuotteistamisen ideana on tiedostaa sekä yritystasolla että tuotetasolla ekologinen ajattelu osaksi tuotteistamisen ekologista muotokieltä. Muotokieli luo ja viestittää käyttäjilleen lisäarvoja. Nämä lisäarvotekijät tulee kuvata ekotuotteiden kriteereissä. Raportin kolmannessa osassa pohditaan analyysin sovellettavuutta eurooppalaisten ekologisten elintarvikkeiden kehittämiseksi. Matka pienyrityksen markkinointimallista teollisuusmittakaavaiseen ekotuotteistamisprosessin sisäistämiseen ja sieltä konkreettisen ekotuotteistamisen työkalun kehittämiseen on ollut moniulotteinen poikkitieteellinen prosessi. Analyysin toimivuutta ja käyttökelpoisuutta evaluoitiin tutkimusverkostossa. Erityisesti Plehnin tutkimuksesta ekologisesta tuotantoprosessisisältöisestä analyysisovellutuksesta ja IIASAn tutkijoiden kanssa tehdystä yhteistyöstä on ollut apua Smart ecoCuvan kehittämisen eri vaiheissa. Hankkeen tuloksena syntyi analyysityökalu, jonka pilotointi esitetään jatkotutkimuksen tehtäväksi. Monikriteerinen päätöksenteon analyysi soveltuu erilaisten vaihtoehtoisten ympäristömyötäisten tuotteiden kehittämiseen. Työkalun etuna on analyysivaiheiden yksinkertaisuus ja loogisuus, menetelmän havainnollisuus ja yleinen käyttökelpoisuus. Analyysin käyttömahdollisuudet ja analyysilla tuotettujen tulosten luotettavuus kasvaa, jos analyysin eri vaiheet kuvataan kvantitatiivisen tiedon lisäksi kvalitatiivisilla osuuksilla. Tavoitteena on, että tulokset eivät jää hiljaisen tietotaidon tasolle vaan tulevat läpinäkyviksi ja siten konkreettisiksi hyödyiksi. Smart ecoCuva tarjoaa käyttäjälle rationaalisuutta, läpinäkyvyyttä, todenmukaisuutta sekä päätösvarmuutta. Raportin tavoitteena on herättää keskustelua arvoanalyysien käytöstä ekotuotteiden ja pienyritysten kehittämishankkeissa. Raportin toivotaan kuluvan suomalaisen ekologisemman tuotteistamisen puolestapuhujien ja toteuttajien käytössä.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]