Letkurikkoventtiilit maatalouskoneissa
Nysand, Matts (2007)
Nysand, Matts
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
138
Sivut
22 s
MTT
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-094-8
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-094-8
Tiivistelmä
Erityyppisten letkurikkoventtiilien tarkoitus hydraulisissa työkoneissa on koneen osien ja taakkojen hallitsemattoman laskeutumisen estäminen letkurikon sattuessa, ja näin välttää henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Käyttökohteita ovat esimerkiksi erilaiset kuormaimet ja kippikärryt. Letkurikkoventtiileistä on kuitenkin raportoitu myös huonoja toimintaominaisuuksia, esimerkiksi se että ne joskus lukitsevat koneen osat yläasentoon silloinkin, kun niiden ei pitäisi. Maatalouskoneiden turvallisuusstandardisoinnissa on siksi ollut ristiriitaisia käsityksiä letkurikkoventtiilien hyödystä. Tämä selvitys tehtiin, jotta saataisiin tietoa päätöksenteon tueksi standardisoinnissa ja valmistajien konesuunnittelussa. Keskeinen tavoite oli selvittää sattuneiden letkurikkotapaturmien määrä ja luonne, ja arvioida letkurikkoventtiilien puuttumisen tai olemassaolon merkitys tapaturmien syntyyn. Melan ja työsuojeluhallinnon tapaturmarekistereistä sekä konevalmistajilta saatiin tietoon kuusi tapaturmaa, joissa voidaan pitää todennäköisenä, että jos koneessa olisi ollut letkurikkoventtiilit, ne olisivat estäneet henkilön jäämisen puristuksiin. Aiheuttajina olivat takakuormain 2 kertaa, leikkuupuimurin leikkuupöytä 2 kertaa, äes kerran ja kylvökone kerran. Toisaalta näistä tapaturmista olisi myös vältytty noudattamalla oikeata työskentelytapaa. Nämä tapaturmat sattuivat korjaustyössä tai vian tarkastuksessa, ja ne johtuivat kaikki siitä, että kone tai koneen osa jätettiin hydrauliikan varaan yläasentoon toimenpiteen ajaksi. Koneen osat on ensin laskettava tai tuettava turvallisesti ennen korjausta. Rekistereiden ulkopuolelta löydettiin yksi tapaturma, jossa etukuormainta oli käytetty henkilönostoon. Letkurikkoventtiilit olisivat estäneet tapaturman, mutta toisaalta tapaturmasta olisi myös vältytty jos etukuormainta ei olisi käytetty väärällä tavalla henkilönostimena. USA:ssa sattunut vasikan kuoliaaksi puristuminen etukuormaimen alle ruokintatyössä olisi estynyt, jos kuormaimessa olisi ollut letkurikkoventtiilit ja ne olisivat olleet toiminnassa. Tämä oli ainoa löydetty tapaturma, jossa työskentelytapa ilmeisesti oli oikea ja letkurikkoventtiili olisi estänyt tapaturman. Lisäksi löydettiin kahdeksan tapaturmaa, joissa tapaturmaselostuksen puutteellisuuden takia ei voi päätellä varmuudella, johtuiko tapaturma letkurikosta: aiheuttajina olivat takakuormain kerran ja kippiperäkärry 7 kertaa. Oma ryhmänsä ovat ne letku- tai putkirikkotapaturmat, joissa vamma ei ole syntynyt putoavan koneen osan takia (puristuminen), vaan purkautuneen paineellisen öljyn takia (iho- ja silmävammat, letkun isku). Iho- ja silmävammatapauksia löytyi 16 kappaletta. Viidessä niistä letkurikkoventtiili ei olisi vaikuttanut tapaturmaan. Lopuissakaan letkurikkoventtiili ei olisi voinut kokonaan estää tapaturmaa, korkeintaan lieventää sitä. Lieventävä vaikutus on sekin pitkälti oletuksen varassa, koska se edellyttää mm. sitä, että vuoto olisi ollut riittävän iso letkurikkoventtiilin sulkeutumiseen, ja sitä että öljyvuotoa ei pidetä yllä hallintalaitteesta. Letkurikkoventtiilien hyöty tämän tyyppisissä tapaturmissa on siis epävarma. Valmistaja- ja maahantuojakyselyn avulla selvitettiin missä määrin letkurikkoventtiileitä käytetään etukuormaimissa, suursäkkinostimissa, kourakuormaimissa, kippivaunuissa, perunan- ja juurikkaannostokoneissa sekä kivenkeruukoneissa. Useimmissa näiden konetyyppien merkeistä ei käytetä letkurikkoventtiileitä. Monet kyseisistä yrityksistä raportoivat huonoja kokemuk-sia letkurikkoventtiileistä, kuten koneen osan jääminen yläasentoon muulloinkin kuin letkurikon sattuessa. Pieni osa yrityksistä käyttää letkurikkoventtiileitä ja on niihin pääosin tyytyväisiä. Yritysten käsitykset letkurikkoventtiileistä eriävät siis paljon toisistaan.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]