Perusopetuksen laatukriteerit
opetus- ja kulttuuriministeriö
2010
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2010:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-844-1Tiivistelmä
Laatukriteerit tarjoavat käytännöllisen työkalun arvioida koulutoimea koskevien päätösten lyhyen ja pidemmän aikavälin vaikutuksia koulujen toimintaan. Parhaimmillaan laatukriteereihin perustavan arviointitiedon avulla kyetään tunnistamaan havaittuja koulutuksen epäkohtia ja korjaamaan niitä vuosittaisessa kuntien toiminnan ja talouden suunnittelun kokonaisuudessa. Laatukriteereissä on myös alueellisen yhteistyön mahdollisuus. Alueellinen toimintamalli antaa mahdollisuuden laajemmalle yhteistyölle kuin vain yhden kunnan oman toiminnan arviointiin. Perusopetuksen laatukriteeristö antaa alueellisen työvälineen, mutta erityisesti se antaa työvälineen, jolla koulut ja ylläpitäjät yhdessä arvioivat toimintaansa.
Laatukortit muodostettiin rakenteiden laadusta, johon kuuluu neljä laatukorttia:
- johtaminen
- henkilöstö
- taloudelliset resurssit
- arviointi
sekä viidestä oppilaan kohtaaman toiminnan laadusta, johon kuuluu seitsemän laatukorttia
- opetussuunnitelman toteuttaminen
- opetus ja opetusjärjestelyt
- oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki
- osallisuus ja vaikuttaminen
- kodin ja koulun yhteistyö
- fyysinen oppimisympäristö
- oppimisympäristön turvallisuus.
Perusopetuksen laatukortit sisältävät kuvausosan, laadun kriteerit ja toimintaa tukevat kysymykset. Jokainen laatukortti sisältää kriteereitä sekä opetuksen järjestäjälle että kouluille. Perusopetuksen laatukriteerit palvelevat niin alueellista, ylläpitäjän että koulunkin toimintaa.
Laatukortit muodostettiin rakenteiden laadusta, johon kuuluu neljä laatukorttia:
- johtaminen
- henkilöstö
- taloudelliset resurssit
- arviointi
sekä viidestä oppilaan kohtaaman toiminnan laadusta, johon kuuluu seitsemän laatukorttia
- opetussuunnitelman toteuttaminen
- opetus ja opetusjärjestelyt
- oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki
- osallisuus ja vaikuttaminen
- kodin ja koulun yhteistyö
- fyysinen oppimisympäristö
- oppimisympäristön turvallisuus.
Perusopetuksen laatukortit sisältävät kuvausosan, laadun kriteerit ja toimintaa tukevat kysymykset. Jokainen laatukortti sisältää kriteereitä sekä opetuksen järjestäjälle että kouluille. Perusopetuksen laatukriteerit palvelevat niin alueellista, ylläpitäjän että koulunkin toimintaa.