Luonnontieteiden, lukemisen ja matematiikan osaamisen arviointi : PISA 2006 -viitekehys
opetus- ja kulttuuriministeriö
2010
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2010:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-836-6Tiivistelmä
Suomi on ollut mukana OECD:n PISA-tutkimusohjelmassa (Programme for International Student Assessment) sen perustamisvuodesta 1997 lähtien. Tutkimusohjelmassa OECD-jäsenmaiden hallitukset sitoutuvat arvioimaan koulutusjärjestelmiensä oppimistuloksia yhteisen kansainvälisen viitekehyksen avulla. PISA-tutkimuksen kansainvälisillä asiantuntijaryhmillä varmistetaan, että välineissä huomioidaan eri OECD-maiden kulttuuriset ja koulutuspoliittiset erityispiirteet, että niiden mittausominaisuudet ovat hyviä ja että niissä painottuvat luotettavuus ja koulutuksellinen pätevyys. Viimeisin raportoitu tutkimuskierros on vuoden 2006 luonnontieteelliseen osaamiseen keskittynyt tutkimus.
Luonnontieteiden, lukemisen ja matematiikan osaamisen arviointi: PISA 2006 viitekehys on ensimmäinen suomeksi käännetty OECD:n PISA-tutkimuksesta julkaistu viitekehys. Tässä julkaisussa esitellään PISA 2006 -tutkimuksen perusperiaatteet. Niitä kuvaillaan opittavien sisältöjen, suoritettavien prosessien sekä tietojen ja taitojen soveltamisympäristöjen avulla. Lisäksi arvioinnin aihepiirejä havainnollistetaan muutamilla näytetehtävillä.
OECD:n alkuperäisjulkaisut PISA-tutkimuskierrosten viitekehyksistä ovat: Measuring Student Knowledge and Skills – A New Framework for Assessment (OECD, 1999), The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills (OECD, 2003a), Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A framework for PISA 2006 ja PISA 2009 Assessment Framework.Key Competencies in Reading, Mathematics and Science.
Luonnontieteiden, lukemisen ja matematiikan osaamisen arviointi: PISA 2006 viitekehys on ensimmäinen suomeksi käännetty OECD:n PISA-tutkimuksesta julkaistu viitekehys. Tässä julkaisussa esitellään PISA 2006 -tutkimuksen perusperiaatteet. Niitä kuvaillaan opittavien sisältöjen, suoritettavien prosessien sekä tietojen ja taitojen soveltamisympäristöjen avulla. Lisäksi arvioinnin aihepiirejä havainnollistetaan muutamilla näytetehtävillä.
OECD:n alkuperäisjulkaisut PISA-tutkimuskierrosten viitekehyksistä ovat: Measuring Student Knowledge and Skills – A New Framework for Assessment (OECD, 1999), The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills (OECD, 2003a), Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A framework for PISA 2006 ja PISA 2009 Assessment Framework.Key Competencies in Reading, Mathematics and Science.