Ehdotus liikuntalain ja -asetuksen muuttamiseksi
opetus- ja kulttuuriministeriö
21.09.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:28This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-784-0Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti liikuntalain uudistusta pohtivan työryhmän 30.1.2009 (10/040/2009). Toimeksiannon mukaisesti työryhmän tuli laatia hallituksen esityksen muotoon kirjoitettu ehdotus liikuntalain (1054/1998) muuttamisesta perusteluineen sekä arvioida ja valmistella tarvittavat muutokset liikunta-asetuksen (1055/1998) muuttamiseksi. Säännösmuutosten perustana olivat valtioneuvoston periaatepäätös 11.12.2008 sekä siihen liittyvä opetusministeriön toimenpideohjelma.
Työryhmän tuli valmistella ehdotuksensa erityisesti ottaen huomioon opetusministeriön toimintaohjelman toimenpidesuositukset 20, 40 ja 42 koskien kuntien tehtäviä liikunnan edistämisessä, järjestöavustusten myöntämistä sekä valtion liikuntaneuvoston tehtävien suuntaamista laajakantoisiin ja periaatteellisiin liikuntakysymyksiin. Lisäksi työryhmän tuli arvioida tarve liikuntapaikkarakentamisen valtionavustusjärjestelmän muuttamiseen, erityisesti pienten liikuntapaikkahankkeiden rahoitusta sekä avustettavan hankkeen kustannusrajan nostamista.
Työryhmä valmisteli ehdotuksensa liikuntalain 4 ja 7 §:ien uudistamiseksi. Työryhmä ehdottaa valtion liikuntaneuvoston tehtävien painottamista strategisempiin asiantuntijatehtäviin, ja valtion liikuntaneuvoston rakenteen uudistamista nykyaikaisemmiksi sekä säännösten jaon täsmentämistä lain ja asetuksen kesken. Työryhmä esittää myös liikuntajärjestöjen avustamiskelpoisuuden täsmentämistä siten, että avustamisen keskeinen kriteeri on liikuntatoiminta. Lisäksi työryhmän toimeksiantoon liittyen valmisteltiin ehdotukset opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1395/2001) muuttamiseksi avustettavien hankkeiden alarajan nostamiseksi 20 000 euroon ja valtuutta saada tarkempia asiakirjoja erityisesti vaativista liikuntapaikkarakentamisen kohteista jo avustuksenhakuvaiheessa. Työryhmä ei esittänyt muutoksia tai täsmennyksiä kuntien tehtäviä koskevaan liikuntalain 2 §:ään.
Työryhmän tuli valmistella ehdotuksensa erityisesti ottaen huomioon opetusministeriön toimintaohjelman toimenpidesuositukset 20, 40 ja 42 koskien kuntien tehtäviä liikunnan edistämisessä, järjestöavustusten myöntämistä sekä valtion liikuntaneuvoston tehtävien suuntaamista laajakantoisiin ja periaatteellisiin liikuntakysymyksiin. Lisäksi työryhmän tuli arvioida tarve liikuntapaikkarakentamisen valtionavustusjärjestelmän muuttamiseen, erityisesti pienten liikuntapaikkahankkeiden rahoitusta sekä avustettavan hankkeen kustannusrajan nostamista.
Työryhmä valmisteli ehdotuksensa liikuntalain 4 ja 7 §:ien uudistamiseksi. Työryhmä ehdottaa valtion liikuntaneuvoston tehtävien painottamista strategisempiin asiantuntijatehtäviin, ja valtion liikuntaneuvoston rakenteen uudistamista nykyaikaisemmiksi sekä säännösten jaon täsmentämistä lain ja asetuksen kesken. Työryhmä esittää myös liikuntajärjestöjen avustamiskelpoisuuden täsmentämistä siten, että avustamisen keskeinen kriteeri on liikuntatoiminta. Lisäksi työryhmän toimeksiantoon liittyen valmisteltiin ehdotukset opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1395/2001) muuttamiseksi avustettavien hankkeiden alarajan nostamiseksi 20 000 euroon ja valtuutta saada tarkempia asiakirjoja erityisesti vaativista liikuntapaikkarakentamisen kohteista jo avustuksenhakuvaiheessa. Työryhmä ei esittänyt muutoksia tai täsmennyksiä kuntien tehtäviä koskevaan liikuntalain 2 §:ään.