Museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuusuudistus 2008–2010 : Loppuraportti
opetus- ja kulttuuriministeriö
17.06.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-734-5Tiivistelmä
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti seurannut museoiden, teattereiden ja orkestereiden vuosina 2008-2010 tehtävän valtionosuusuudistuksen toteutumista uudistuksen kahtena ensimmäisenä vuonna.
Vuonna 2005 eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain uudistuksesta, jonka myötä museoiden, teattereiden ja orkestereiden yksikköhinta tarkistetaan vuoden 2008 alusta lukien kustannustasoa vastaavaksi joka neljäs vuosi. Opetusministeriö vahvisti lokakuussa 2007 museoiden, teattereiden ja orkestereiden vuoden 2008 valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat ja laitoskohtaiset henkilötyövuosimäärät. Tämän päätöksen yhteydessä käytettiin ensimmäisen kerran uusia, todellisiin käyttökustannuksiin perustuvia yksikköhintoja. Uudistuksen myötä museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuudet kasvavat vuosina 2008-2010 arviolta noin 50 miljoonaa euroa, eli noin 77 %. Kolmen vuoden aikana toteutettava valtionosuuksien yksikköhinnan kasvu on merkittävin järjestelmän käyttöönoton jälkeen toteutettu uudistus.
Työryhmä on selvittänyt museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien korotusten kohdentumista laitosten toimintaan uudistuksen kahtena ensimmäisenä vuonna 2008-2009. Valtionosuuden piirissä oleville laitoksille lähetetyn kyselyn perusteella työryhmä totesi, että tilanne valtionosuuksien kohdentumisen osalta on parempi kuin valtionosuusjärjestelmää käyttöön otettaessa vuonna 1993. Tällöin valtion rahoituksen voimakkaasti kasvaessa kunnat leikkasivat omia tukiaan laitoksille jopa valtionosuuden kasvua enemmän. Tehdyn kyselyn perusteella kuntien rahoitus kulttuurilaitoksille on nyt keskimäärin kasvanut, mutta tilanne kuntien ja taiteen alojen välillä vaihtelee suuresti.
Toimenpiteiksi työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö harkitsee henkilötyövuosien uudelleen kohdentamista niissä kaupungeissa ja kunnissa, joissa valtionosuuksien korotuksia ei kohdennettu osoitettuun tarkoitukseen. Museoiden osalta työryhmä ehdottaa lisäksi, että henkilötyövuosien uudelleenkohdentamista tarkasteltaisiin ottaen huomioon todellisten ja myönnettyjen henkilötyövuosien välisen erotuksen.
Työryhmä suosittelee kulttuurilaitosten valtionosuuksien määrien ja perusteiden muutosten tuomista entistä selkeämmin esille kuntien kulttuuritoimen talousarvioiden perusteluissa ja toimintakertomuksessa. Valtionosuuksien kohdentamisen ja kehityksen seuraamisen helpottamiseksi työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö ilmoittaa kulttuurilaitosten valtionosuudet ylläpitäjille osoitetulla erillisellä rahoituspäätöksellä.
Työryhmä pitää tärkeänä koulutuksen järjestämistä kulttuurilaitosten johdolle ja taloushallinnosta vastaaville henkilöille. Teattereiden ja orkestereiden harkinnanvaraisten valtionavustusten myönnöstä tehtävällä erillisellä päätöksellä ja maksatuksen irrottamisella valtionosuusjärjestelmästä voitaisiin turvata avustuksen ohjautuminen päätöksessä osoitettuun tarkoitukseen ja selkiyttää harkinnanvaraisten avustusten erottumista valtionosuudesta. Erikoismuseoiden erityisavustuksiin työryhmä ei tässä vaiheessa ehdota muutoksia.
Työryhmä esittää seurantatyöryhmän työn jatkamista vuoden 2010 vuoden loppuun, jotta seurantatiedot saataisiin koko uudistusta koskevalta ajalta. Lisäksi työryhmä esittää laajemman vaikuttavuustutkimuksen teettämistä vuoden 2010 jälkeen. Erityisesti museosektorin kysymykset edellyttäisivät jatkossa myös erillistä selvitystä.
Vuonna 2005 eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain uudistuksesta, jonka myötä museoiden, teattereiden ja orkestereiden yksikköhinta tarkistetaan vuoden 2008 alusta lukien kustannustasoa vastaavaksi joka neljäs vuosi. Opetusministeriö vahvisti lokakuussa 2007 museoiden, teattereiden ja orkestereiden vuoden 2008 valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat ja laitoskohtaiset henkilötyövuosimäärät. Tämän päätöksen yhteydessä käytettiin ensimmäisen kerran uusia, todellisiin käyttökustannuksiin perustuvia yksikköhintoja. Uudistuksen myötä museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuudet kasvavat vuosina 2008-2010 arviolta noin 50 miljoonaa euroa, eli noin 77 %. Kolmen vuoden aikana toteutettava valtionosuuksien yksikköhinnan kasvu on merkittävin järjestelmän käyttöönoton jälkeen toteutettu uudistus.
Työryhmä on selvittänyt museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien korotusten kohdentumista laitosten toimintaan uudistuksen kahtena ensimmäisenä vuonna 2008-2009. Valtionosuuden piirissä oleville laitoksille lähetetyn kyselyn perusteella työryhmä totesi, että tilanne valtionosuuksien kohdentumisen osalta on parempi kuin valtionosuusjärjestelmää käyttöön otettaessa vuonna 1993. Tällöin valtion rahoituksen voimakkaasti kasvaessa kunnat leikkasivat omia tukiaan laitoksille jopa valtionosuuden kasvua enemmän. Tehdyn kyselyn perusteella kuntien rahoitus kulttuurilaitoksille on nyt keskimäärin kasvanut, mutta tilanne kuntien ja taiteen alojen välillä vaihtelee suuresti.
Toimenpiteiksi työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö harkitsee henkilötyövuosien uudelleen kohdentamista niissä kaupungeissa ja kunnissa, joissa valtionosuuksien korotuksia ei kohdennettu osoitettuun tarkoitukseen. Museoiden osalta työryhmä ehdottaa lisäksi, että henkilötyövuosien uudelleenkohdentamista tarkasteltaisiin ottaen huomioon todellisten ja myönnettyjen henkilötyövuosien välisen erotuksen.
Työryhmä suosittelee kulttuurilaitosten valtionosuuksien määrien ja perusteiden muutosten tuomista entistä selkeämmin esille kuntien kulttuuritoimen talousarvioiden perusteluissa ja toimintakertomuksessa. Valtionosuuksien kohdentamisen ja kehityksen seuraamisen helpottamiseksi työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö ilmoittaa kulttuurilaitosten valtionosuudet ylläpitäjille osoitetulla erillisellä rahoituspäätöksellä.
Työryhmä pitää tärkeänä koulutuksen järjestämistä kulttuurilaitosten johdolle ja taloushallinnosta vastaaville henkilöille. Teattereiden ja orkestereiden harkinnanvaraisten valtionavustusten myönnöstä tehtävällä erillisellä päätöksellä ja maksatuksen irrottamisella valtionosuusjärjestelmästä voitaisiin turvata avustuksen ohjautuminen päätöksessä osoitettuun tarkoitukseen ja selkiyttää harkinnanvaraisten avustusten erottumista valtionosuudesta. Erikoismuseoiden erityisavustuksiin työryhmä ei tässä vaiheessa ehdota muutoksia.
Työryhmä esittää seurantatyöryhmän työn jatkamista vuoden 2010 vuoden loppuun, jotta seurantatiedot saataisiin koko uudistusta koskevalta ajalta. Lisäksi työryhmä esittää laajemman vaikuttavuustutkimuksen teettämistä vuoden 2010 jälkeen. Erityisesti museosektorin kysymykset edellyttäisivät jatkossa myös erillistä selvitystä.