Tekijänoikeuskorvausten tulovaihtelujen tasaaminen verotuksessa
opetus- ja kulttuuriministeriö
09.06.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:18This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-721-5Tiivistelmä
Tekijänoikeustulo voi olla joko pääomatuloa tai ansiotuloa. Tuloverolaissa säädetään mahdollisuudesta tekijänoikeustulon jaksottamiseen. Työryhmän tekemän selvityksen perusteella vaikuttaa siltä, että tekijänoikeuskorvauksen muodossa maksetun tulon jaksottaminen muodostuu ongelmaksi varsin harvalukuiselle henkilöjoukolle. Tässä ryhmässä suorien tekijänoikeuskorvausten määrä on noin yhden promillen luokkaa verrattuna kansantaloudessa maksettavaan palkkasummaan.
Työryhmä katsoo, että tekijänoikeustulojen kansantaloudellisen marginaalisuuden vuoksi jaksotusongelman ratkaisemiseksi ei ole tarkoituksenmukaista ryhtyä uusiin erillisiin lainsäädäntömuutoksiin, vaan ongelmiin on lähtökohtaisesti etsittävä muita ratkaisuja.
Työryhmän näkemyksen mukaan lainsäädännöllisiä toimenpiteitä vastaaviin tavoitteisiin voitaisiin päästä, jos tekijänoikeusjärjestöt omaksuisivat säännöissään käytännön maksaa tekijänoikeustuloa myös yhteisömuotoisille oikeudenhaltijoille. Muutos edellyttäisi alan järjestöjen sääntöjen kehittämismahdollisuuksien selvittämistä.
Työryhmä katsoo, että myös luovilla aloilla tulisi lainsäädännön puitteissa olla normaalit mahdollisuudet käyttää yhteisömuotoa, mukaan lukien yhdenmiehenyhtiöt. Niin ikään luovilla aloilla olisi syytä nykyistä enemmän ottaa huomioon myös ammatinharjoittajana toimimisen mahdollisuudet.
Työryhmän näkemyksen mukaan tekijänoikeusjärjestöt ja verohallinto voisivat yhdessä pohtia, olisiko verohallinnon ohjeistukseen mahdollista luoda kriteeristö, joka selventäisi ja mahdollistaisi tulontasauksen käyttöönoton lain edellytysten mukaisesti. Verohallinnon ohjeistukset tekijänoikeustulon jaksottamisesta ja tekijänoikeusalalla toimivien yritysten verotuksesta voitaisiin tällöin päivittää ajantasalle.
Työryhmä katsoo, että tiedottamista nykyisistä tulontasauksen mahdollisuuksista luoville aloille olisi syytä lisätä.
Työryhmä näkee merkittävän tarpeen kehittää alan tilastointia ja saatavilla olevan taloudellisen tiedon määrää ja laatua tekijänoikeustalouden hahmottamiseksi.
Työryhmä katsoo, että tekijänoikeustulojen kansantaloudellisen marginaalisuuden vuoksi jaksotusongelman ratkaisemiseksi ei ole tarkoituksenmukaista ryhtyä uusiin erillisiin lainsäädäntömuutoksiin, vaan ongelmiin on lähtökohtaisesti etsittävä muita ratkaisuja.
Työryhmän näkemyksen mukaan lainsäädännöllisiä toimenpiteitä vastaaviin tavoitteisiin voitaisiin päästä, jos tekijänoikeusjärjestöt omaksuisivat säännöissään käytännön maksaa tekijänoikeustuloa myös yhteisömuotoisille oikeudenhaltijoille. Muutos edellyttäisi alan järjestöjen sääntöjen kehittämismahdollisuuksien selvittämistä.
Työryhmä katsoo, että myös luovilla aloilla tulisi lainsäädännön puitteissa olla normaalit mahdollisuudet käyttää yhteisömuotoa, mukaan lukien yhdenmiehenyhtiöt. Niin ikään luovilla aloilla olisi syytä nykyistä enemmän ottaa huomioon myös ammatinharjoittajana toimimisen mahdollisuudet.
Työryhmän näkemyksen mukaan tekijänoikeusjärjestöt ja verohallinto voisivat yhdessä pohtia, olisiko verohallinnon ohjeistukseen mahdollista luoda kriteeristö, joka selventäisi ja mahdollistaisi tulontasauksen käyttöönoton lain edellytysten mukaisesti. Verohallinnon ohjeistukset tekijänoikeustulon jaksottamisesta ja tekijänoikeusalalla toimivien yritysten verotuksesta voitaisiin tällöin päivittää ajantasalle.
Työryhmä katsoo, että tiedottamista nykyisistä tulontasauksen mahdollisuuksista luoville aloille olisi syytä lisätä.
Työryhmä näkee merkittävän tarpeen kehittää alan tilastointia ja saatavilla olevan taloudellisen tiedon määrää ja laatua tekijänoikeustalouden hahmottamiseksi.