Kohti kestävää kehitystä : Pedagoginen lähestymistapa
Rohweder, Liisa; Virtanen, Anne (2008)
Rohweder, Liisa
Virtanen, Anne
opetus- ja kulttuuriministeriö
2008
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2008:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-477-1Tiivistelmä
Kestävän kehityksen merkitys työelämässä ja siten myös opettajien työssä korostuu tulevaisuudessa. Muun muassa globaali vastuullisuus, ilmastonmuutos, sosiaalisen eriarvoistumisen kysymykset, kulttuurien erilaisuus ja talouden globalisoituminen ovat teemoja, jotka tulee yhä painokkaammin ottaa huomioon tulevaisuuden yhteiskunnassa. Koulutuksen yhtenä tehtävänä on tuottaa osaamista, jolla yhteiskuntaa ja työelämää voidaan näiden kysymysten näkökulmasta kehittää kestävään suuntaan.
Kohti kestävää kehitystä -teoksen tarkoituksena on tukea korkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten opettajia sisällyttämään omaan opetukseensa ekologiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen sekä taloudelliseen kestävään kehitykseen liittyviä elementtejä yhteen integroituneina. Samalla Kohti kestävää kehitystä -teos on osa opetusministeriön toimenpiteitä, joiden avulla edistetään Baltic 21E -ohjelman toimeenpanoa, YK:n kestävää kehitystä edistävän koulutuksen vuosikymmentä sekä Suomen kansallisen kestävää kehitystä edistävän strategian jalkauttamista. Kirja on jatkoa opetusministeriön vuosina 2006–2007 julkaisemille aiheeseen liittyville teoksille, Korkeakouluopetus kestäväksi, Towards Sustainable Development in Higher Education – reflections ja Education for Global Responsibility – Finnish Perspectives. (http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/julkaisuhaku?lang=fi).
Kirjassa tarkastellaan aluksi kestävää kehitystä edistävän koulutuksen perustaa. Tämän jälkeen selvitetään empiirisen tutkimuksen avulla kestävän kehityksen koulutuksen nykytilannetta ammattikorkeakoulusektorilla. Kirjan keskeisimpänä sisältönä esitetään pedagoginen malli kestävän kehityksen opetuksen tueksi. Vaikka pedagoginen malli on rakennettu ensisijaisesti ammattikorkeakoulujen tavoitteista käsin, voidaan sitä soveltaa myös yliopistojen ja ammatillisen koulutuksen opetuksessa. Lopuksi kirjassa annetaan konkreettisia esimerkkejä siitä, miten pedagogisen mallin elementtejä voidaan käytännössä toteuttaa eri koulutusaloilla ja -asteilla.
Kohti kestävää kehitystä -teos tarjoaa uudenlaisen avauksen kestävää kehitystä edistäväksi pedagogiseksi lähestymistavaksi. Suomi on ollut edellä kävijä kestävän kehityksen edistämisessä koulutussektorilla. Nyt valmistunut teos lisää toivottavasti keskustelua siitä, miten kestävä kehitys voidaan integroida luontevaksi osaksi korkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen opetusta.
Opetusministeriön puolesta kiitän lämpimästi kirjan tekijöitä!
Helsingissä, helmikuussa 2008
Monica Melén-Paaso
opetusneuvos
opetusministeriön korkeakoulu- ja tiedeyksikkö
Kohti kestävää kehitystä -teoksen tarkoituksena on tukea korkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten opettajia sisällyttämään omaan opetukseensa ekologiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen sekä taloudelliseen kestävään kehitykseen liittyviä elementtejä yhteen integroituneina. Samalla Kohti kestävää kehitystä -teos on osa opetusministeriön toimenpiteitä, joiden avulla edistetään Baltic 21E -ohjelman toimeenpanoa, YK:n kestävää kehitystä edistävän koulutuksen vuosikymmentä sekä Suomen kansallisen kestävää kehitystä edistävän strategian jalkauttamista. Kirja on jatkoa opetusministeriön vuosina 2006–2007 julkaisemille aiheeseen liittyville teoksille, Korkeakouluopetus kestäväksi, Towards Sustainable Development in Higher Education – reflections ja Education for Global Responsibility – Finnish Perspectives. (http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/julkaisuhaku?lang=fi).
Kirjassa tarkastellaan aluksi kestävää kehitystä edistävän koulutuksen perustaa. Tämän jälkeen selvitetään empiirisen tutkimuksen avulla kestävän kehityksen koulutuksen nykytilannetta ammattikorkeakoulusektorilla. Kirjan keskeisimpänä sisältönä esitetään pedagoginen malli kestävän kehityksen opetuksen tueksi. Vaikka pedagoginen malli on rakennettu ensisijaisesti ammattikorkeakoulujen tavoitteista käsin, voidaan sitä soveltaa myös yliopistojen ja ammatillisen koulutuksen opetuksessa. Lopuksi kirjassa annetaan konkreettisia esimerkkejä siitä, miten pedagogisen mallin elementtejä voidaan käytännössä toteuttaa eri koulutusaloilla ja -asteilla.
Kohti kestävää kehitystä -teos tarjoaa uudenlaisen avauksen kestävää kehitystä edistäväksi pedagogiseksi lähestymistavaksi. Suomi on ollut edellä kävijä kestävän kehityksen edistämisessä koulutussektorilla. Nyt valmistunut teos lisää toivottavasti keskustelua siitä, miten kestävä kehitys voidaan integroida luontevaksi osaksi korkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen opetusta.
Opetusministeriön puolesta kiitän lämpimästi kirjan tekijöitä!
Helsingissä, helmikuussa 2008
Monica Melén-Paaso
opetusneuvos
opetusministeriön korkeakoulu- ja tiedeyksikkö