Yliopistojen tutkimustulosten hyödyntäminen
opetus- ja kulttuuriministeriö
15.02.2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:10This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-309-5Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti työryhmän 27.3.2006 kartoittamaan tutkimustulosten hyödyntämistä edistävät palvelut yliopistoissa, tarkastelemaan muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksia innovaatio- ja tutkimuspalvelutehtävien uudelleen järjestämiselle ja esittämään vaihtoehtoisia toimintamalleja keksintöjen ja tutkimustulosten hyödyntämisen edistämiseksi yliopistoissa alueellisessa, valtakunnallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Työssä tuli huomioida muut aiheeseen liittyvät selvitykset, kansallisen innovaatiojärjestelmän muut käynnissä olevat kehittämistoimet sekä toiminnan organisoiminen riittävän suuriksi yksiköiksi.
Yliopistoilla on lakisääteinen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tehtävä, johon kuuluu myös tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan hyödyntäminen. Työryhmä esittää, että yliopistot määrittelevät yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tavoitteensa strategioissaan profiilejansa ja painoalojansa tukeviksi, suuntaavat niihin resursseja ja kehittävät tarvittavat prosessit laatu- ja palautejärjestelmineen. Yliopistojen tulisi pääsääntöisesti pyrkiä siihen, että patenttisalkun ylläpidosta huolehtii patenttia liiketoiminnassaan hyödyntävä taho, ei yliopisto itse.
Työryhmän näkemyksen mukaan yliopistojen käytänteitä, esimerkiksi tutkimussopimusmenettelyitä, tulisi yhdenmukaistaa, ja mahdollisuuksien mukaan siirtyä yhteisiin palveluihin. Yhdenmukaiset menettelyt helpottavat asiakkaiden – sekä yliopistojen henkilökunnan että elinkeinoelämän – toimintaa tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan hyödyntämisen edistämisessä niin yhteisten tutkimusprojektien aikana kuin niiden jälkeenkin. Työryhmä pitää tärkeänä olemassa olevien julkisten ja yksityisten organisaatioiden hyödyntämistä palveluketjussa.
Työryhmä esittää, että opetusministeriö kehittää edelleen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen mittaristoa yhteistyössä yliopistojen kanssa sekä tukee ja seuraa korkeakoulujen innovaatiopalveluiden rakenteellista kehittämistä.
Työryhmä esittää, että yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan asiantuntemuksen lisäämiseksi tutkimustulosten kaupallisen hyödyntämisen koulutus järjestetään kansallisesti koordinoidusti päällekkäisyyksiä välttäen ja käyttäen hyväksi jo olemassa olevaa koulutustarjontaa.
Yliopistoilla on lakisääteinen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tehtävä, johon kuuluu myös tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan hyödyntäminen. Työryhmä esittää, että yliopistot määrittelevät yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tavoitteensa strategioissaan profiilejansa ja painoalojansa tukeviksi, suuntaavat niihin resursseja ja kehittävät tarvittavat prosessit laatu- ja palautejärjestelmineen. Yliopistojen tulisi pääsääntöisesti pyrkiä siihen, että patenttisalkun ylläpidosta huolehtii patenttia liiketoiminnassaan hyödyntävä taho, ei yliopisto itse.
Työryhmän näkemyksen mukaan yliopistojen käytänteitä, esimerkiksi tutkimussopimusmenettelyitä, tulisi yhdenmukaistaa, ja mahdollisuuksien mukaan siirtyä yhteisiin palveluihin. Yhdenmukaiset menettelyt helpottavat asiakkaiden – sekä yliopistojen henkilökunnan että elinkeinoelämän – toimintaa tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan hyödyntämisen edistämisessä niin yhteisten tutkimusprojektien aikana kuin niiden jälkeenkin. Työryhmä pitää tärkeänä olemassa olevien julkisten ja yksityisten organisaatioiden hyödyntämistä palveluketjussa.
Työryhmä esittää, että opetusministeriö kehittää edelleen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen mittaristoa yhteistyössä yliopistojen kanssa sekä tukee ja seuraa korkeakoulujen innovaatiopalveluiden rakenteellista kehittämistä.
Työryhmä esittää, että yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan asiantuntemuksen lisäämiseksi tutkimustulosten kaupallisen hyödyntämisen koulutus järjestetään kansallisesti koordinoidusti päällekkäisyyksiä välttäen ja käyttäen hyväksi jo olemassa olevaa koulutustarjontaa.