Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen korkeakouluissa
opetus- ja kulttuuriministeriö
23.01.2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-292-0Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli selvittää korkeakoulujen käytäntöjä aiemmin suoritettujen opintojen ja aiemmin hankitun osaamisen hyväksilukemisessa sekä arvioida nykyisten käytäntöjen ja prosessien toimivuus ja yhdenmukaisuus eurooppalaisten linjausten kanssa. Työryhmän tuli tuoda esiin ja levittää hyviä aiemmin opitun tunnustamisen kansallisia ja kansainvälisiä hyväksilukemisen käytäntöjä sekä esittää suositukset yhteisiksi periaatteiksi ja tunnustamisprosessiksi aiemmin suoritettujen opintojen ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi korkeakouluissa.
Työryhmä on käyttänyt käsitettä aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen siten, että se kattaa aiemmin suoritettujen opintojen, aikaisemmin hankitun osaamisen ja muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen. Työryhmämuistion liitteessä 1on määritelty, missä tarkoituksessa työryhmä on käyttänyt muita muistiossa esiintyviä käsitteitä.
Työryhmä esittää suosituksia yhteisiksi valtakunnallisiksi periaatteiksi aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi korkeakouluissa. Suosituksia osoitetaan korkeakouluille joko yksin tai yhdessä toteutettavaksi. Osa suosituksista osoitetaan opetusministeriölle. Työryhmä esittää, että korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla tulee olla mahdollisuus hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tehdä näkyväksi aiemmin hankkimaansa osaamista, saada arvio osaamisestaan sekä saada päätös osaamisen tunnustamisesta. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen.
Korkeakouluilla tulee olla yhdenmukainen, luotettava ja läpinäkyvä järjestelmä aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi. Tunnustamisjärjestelmää sovelletaan korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa ja sitä voidaan soveltaa myös muuhun korkeakoulun järjestämään koulutukseen sekä ulkomailla hankitun osaamisen tunnustamiseen.
Korkeakoulujen tulee kehittää monipuolisia menetelmiä, joilla aiemmin hankittu ja muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankittu osaaminen voidaan tunnistaa. Osaamislähtöiset opetussuunnitelmat ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat ovat keskeisiä aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen työkaluja.
Työryhmä esittää lisäksi, että suosituksia tarkennetaan korkeakoulujen alakohtaisessa yhteistyössä. Tunnustamisjärjestelmää tulee kehittää osana korkeakoulujen opetussuunnitelmien, opetuksen ja ohjauksen, arvioinnin ja laadunvarmistuksen kehittämistä.
Muistion liitteessä 3 on esitetty esimerkki tavasta kuvata hyväksilukemisprosessi korkeakoulussa.
Työryhmä on käyttänyt käsitettä aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen siten, että se kattaa aiemmin suoritettujen opintojen, aikaisemmin hankitun osaamisen ja muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen. Työryhmämuistion liitteessä 1on määritelty, missä tarkoituksessa työryhmä on käyttänyt muita muistiossa esiintyviä käsitteitä.
Työryhmä esittää suosituksia yhteisiksi valtakunnallisiksi periaatteiksi aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi korkeakouluissa. Suosituksia osoitetaan korkeakouluille joko yksin tai yhdessä toteutettavaksi. Osa suosituksista osoitetaan opetusministeriölle. Työryhmä esittää, että korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla tulee olla mahdollisuus hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tehdä näkyväksi aiemmin hankkimaansa osaamista, saada arvio osaamisestaan sekä saada päätös osaamisen tunnustamisesta. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen.
Korkeakouluilla tulee olla yhdenmukainen, luotettava ja läpinäkyvä järjestelmä aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi. Tunnustamisjärjestelmää sovelletaan korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa ja sitä voidaan soveltaa myös muuhun korkeakoulun järjestämään koulutukseen sekä ulkomailla hankitun osaamisen tunnustamiseen.
Korkeakoulujen tulee kehittää monipuolisia menetelmiä, joilla aiemmin hankittu ja muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankittu osaaminen voidaan tunnistaa. Osaamislähtöiset opetussuunnitelmat ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat ovat keskeisiä aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen työkaluja.
Työryhmä esittää lisäksi, että suosituksia tarkennetaan korkeakoulujen alakohtaisessa yhteistyössä. Tunnustamisjärjestelmää tulee kehittää osana korkeakoulujen opetussuunnitelmien, opetuksen ja ohjauksen, arvioinnin ja laadunvarmistuksen kehittämistä.
Muistion liitteessä 3 on esitetty esimerkki tavasta kuvata hyväksilukemisprosessi korkeakoulussa.