A Longitudinal study of organizational capability development process : rendering project portfolio management capability (PPMC)
Butt, Aurangzeab Farid (2018-02)
Butt, Aurangzeab Farid
Vaasan yliopisto
02 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-796-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-796-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tämä tutkimus analysoi projektiportfolion hallintaa koskevan kyvykkyyden moninaisia kehittämisvaihtoehtoja. Aiempi tutkimus on keskittynyt organisaation toimintaa tukevien kyvykkyyksien luokitteluun, mutta kyvykkyyksien kehittymistä on tutkittu vähemmän. Kyvykkyyden kehittymiseen (kuten dynaamiseen kyvykkyyteen) tähtäävä tutkimus keskittyy enimmäkseen organisaation näkökulmaan. Lisäksi kyvykkyyden kehittymistutkimusta vaikeuttaa se, että alan keskeiset tutkijat käyttävät keskenään erilaista terminologiaa.
Tämä tutkimus on pitkittäinen ja siinä rakennettiin kriittisen realismin lähestymistavan avulla kyvykkyyden kehittymisen tutkimista varten viitekehys. Kyvykkyyden osatekijöitä, rutiineja ja toiminnan tuloksia kuvaavaa viitekehystä kehitettiin edelleen niin, että sitä voidaan käyttää organisaation projektisalkun hallinnan kyvyn selvittämiseen. Tämän viitekehyksen avulla osoitettiin tapausyrityksen kolmen yksikön kyvykkyyden kehittymispolku yhdeksän vuoden ajalta.
Tapaustutkimuksen tulokset selittävät kyvykkyyden kehittymisen mekanismeja, jotka joko vahvistavat organisaation vallitsevia kehittymispolkuja tai johtavat uuden kehittymispolun valintaan. Tapaustutkimukset myös osoittavat, että tehokas toiminta ei ole kirjallisuudessa mainitun yksittäisen organisaation kyvykkyysosatekijän seurausta. Sen sijaan kaikki tunnistetut oppivan organisaation oppimiskeinot kehittävät tehokkaasti toimivan organisaation kyvykkyyksiä. Tämän tutkimuksen johtopäätös on, että kyvykkyyden kehittymisprosessi muodostuu improvisoiduista hienosäätö-, uudelleenkonfigurointi- ja muokkausvaiheista. Niiden tuloksena organisaation kyvykkyys säilyy aina yksityiskohdissaan omaperäisenä ja siten voi tuottaa vaihtelevia tuloksia. Tämä väitöskirja on luonut kriittiseen realismiin perustuvan mallin, jolla laajennetaan uutta kyvykkyyden kehittymispolkuriippuvuuden teoriaa muihin organisaatiokonteksteihin.
Tämä tutkimus on pitkittäinen ja siinä rakennettiin kriittisen realismin lähestymistavan avulla kyvykkyyden kehittymisen tutkimista varten viitekehys. Kyvykkyyden osatekijöitä, rutiineja ja toiminnan tuloksia kuvaavaa viitekehystä kehitettiin edelleen niin, että sitä voidaan käyttää organisaation projektisalkun hallinnan kyvyn selvittämiseen. Tämän viitekehyksen avulla osoitettiin tapausyrityksen kolmen yksikön kyvykkyyden kehittymispolku yhdeksän vuoden ajalta.
Tapaustutkimuksen tulokset selittävät kyvykkyyden kehittymisen mekanismeja, jotka joko vahvistavat organisaation vallitsevia kehittymispolkuja tai johtavat uuden kehittymispolun valintaan. Tapaustutkimukset myös osoittavat, että tehokas toiminta ei ole kirjallisuudessa mainitun yksittäisen organisaation kyvykkyysosatekijän seurausta. Sen sijaan kaikki tunnistetut oppivan organisaation oppimiskeinot kehittävät tehokkaasti toimivan organisaation kyvykkyyksiä. Tämän tutkimuksen johtopäätös on, että kyvykkyyden kehittymisprosessi muodostuu improvisoiduista hienosäätö-, uudelleenkonfigurointi- ja muokkausvaiheista. Niiden tuloksena organisaation kyvykkyys säilyy aina yksityiskohdissaan omaperäisenä ja siten voi tuottaa vaihtelevia tuloksia. Tämä väitöskirja on luonut kriittiseen realismiin perustuvan mallin, jolla laajennetaan uutta kyvykkyyden kehittymispolkuriippuvuuden teoriaa muihin organisaatiokonteksteihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [491]