Sakon muuntorangaistusjärjestelmän kehittäminen
oikeusministeriö
11.01.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2009:21This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-949-8Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 27.11.2008 työryhmän selvittämään sakon muuntorangaistusjärjestelmän kehittämistä. Työryhmä ehdottaa, että rikoslain 2 a luvun säännöksiä sakon muuntamisesta muutettaisiin eduskunnan lausumassaan edellyttämällä tavalla. Periaatteellisesti keskeinen muutos olisi, että muuntorangaistus voitaisiin tuomita vain, jos tuomitun rikokset osoittavat ilmeistä piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä. Tällä hetkellä muuntokelvottomat, rangaistusmääräysmenettelyssä annetut sakot tulisivat rajoitetusti muuntokelpoisiksi. Rikoslain 2 a lukuun tehtäisiin myös eräitä muita muutoksia. Työryhmä ehdottaa myös joitakin muutoksia muuntorangaistusmenettelyyn. Muuntomenettelyä yksinkertaistettaisiin siten, ettei syyttäjällä enää olisi roolia muuntomenettelyssä. Työryhmä on selvittänyt mahdollisuutta ottaa käyttöön sakkovangeille tarkoitettu yhdyskuntaseuraamus, jota voitaisiin käyttää muuntorangaistuksena vankeuden ohella. Lähinnä voisivat tulla kyseeseen yhdyskuntapalvelu tai valmisteilla oleva valvontarangaistus. Sakkovankien vakavan syrjäytyneisyyden vuoksi yhdyskuntaseuraamuksen suorittaminen edellyttäisi kuitenkin erityisiä tukitoimenpiteitä rangaistuksen suorittamisessa. Asiaa selvitetään edelleen oikeusministeriön syksyllä 2009 asettamassa yhdyskuntaseuraamusten kokonaisuudistusta selvittävässä toimikunnassa. Työryhmä on kartoittanut sakon muuntorangaistuksen ulkopuolelle jääneiden ja jäävien henkilöiden elämänolosuhteiden kehittämistoimenpiteitä viime aikoina. Kyse on heidän toimeentulonsa ja sosiaalisen tilanteensa, terveys- ja päihdetilanteensa sekä asumisjärjestelyjensä parantamisesta.