Hallintolainkäytön kehittäminen. Prosessityöryhmän välimietintö
oikeusministeriö
14.01.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2009:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-945-0Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 26. päivänä syyskuuta 2007 toimikunnan hallintolainkäytön kehittämistä varten (hallintolainkäyttötoimikunta). Toimikuntaa avustava prosessityöryhmä asetettiin 6. päivänä helmikuuta 2008. Asettamispäätöksen mukaan työryhmän tehtävänä on selvittää ja arvioida hallintolainkäyttölain nykyisten menettelysäännösten toimivuus ja niiden tarkistamis- ja täydentämistarpeet.
Työryhmässä on arvioitu, että hallintolainkäyttölain säännöksiin ei liity perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien näkökulmasta voimakkaita muutostarpeita. Hallintotuomioistuinten menettelytapojen yhdenmukaisuutta ja ennakoitavuutta voitaisiin kuitenkin turvata nykyistä paremmin täsmentämällä ja täydentämällä hallintoprosessin menettelysäännöksiä hallintolainkäyttölain soveltamisesta saatujen kokemusten pohjalta.
Keskeiset tarkistamistarpeet liittyvät lähinnä suullista käsittelyä ja todistajien kuulemista, viranomaisen prosessiin osallistumista, päätösten tiedoksiantoa, hallintoriitaa, hallintotuomioistuinten turvaamistoimivaltaa sekä oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskeviin säännöksiin.
Työryhmä ehdottaa yleissäännöstä, jonka mukaan hallintopäätöksestä saa valittaa riippumatta hallintopäätöksen tekijän organisatorisesta asemasta. Muutoksenhaku ministeriöiden hallintopäätöksistä ohjattaisiin alueellisiin hallinto-oikeuksiin.
Päätöksen tehneen viranomaisen asemaa oikeudenkäynnissä tulisi täsmentää. Tämä voitaisiin toteuttaa antamatta tälle viranomaiselle muodollisesti asianosaisen asemaa.
Suullisen käsittelyn järjestämisvelvollisuutta ja suullisessa käsittelyssä noudatettavaa menettelyä samoin kuin oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevia säännöksiä täsmennettäisiin. Viittauksia oikeudenkäymiskaareen avattaisiin.
Työryhmä ehdottaa muutoksia myös muun muassa hallintoriitaa, päätösten ja muiden asiakirjojen tiedoksiantoa, turvaamistoimia sekä ylimääräistä muutoksenhakua koskeviin säännöksiin.
Työryhmässä on arvioitu, että hallintolainkäyttölain säännöksiin ei liity perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien näkökulmasta voimakkaita muutostarpeita. Hallintotuomioistuinten menettelytapojen yhdenmukaisuutta ja ennakoitavuutta voitaisiin kuitenkin turvata nykyistä paremmin täsmentämällä ja täydentämällä hallintoprosessin menettelysäännöksiä hallintolainkäyttölain soveltamisesta saatujen kokemusten pohjalta.
Keskeiset tarkistamistarpeet liittyvät lähinnä suullista käsittelyä ja todistajien kuulemista, viranomaisen prosessiin osallistumista, päätösten tiedoksiantoa, hallintoriitaa, hallintotuomioistuinten turvaamistoimivaltaa sekä oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskeviin säännöksiin.
Työryhmä ehdottaa yleissäännöstä, jonka mukaan hallintopäätöksestä saa valittaa riippumatta hallintopäätöksen tekijän organisatorisesta asemasta. Muutoksenhaku ministeriöiden hallintopäätöksistä ohjattaisiin alueellisiin hallinto-oikeuksiin.
Päätöksen tehneen viranomaisen asemaa oikeudenkäynnissä tulisi täsmentää. Tämä voitaisiin toteuttaa antamatta tälle viranomaiselle muodollisesti asianosaisen asemaa.
Suullisen käsittelyn järjestämisvelvollisuutta ja suullisessa käsittelyssä noudatettavaa menettelyä samoin kuin oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevia säännöksiä täsmennettäisiin. Viittauksia oikeudenkäymiskaareen avattaisiin.
Työryhmä ehdottaa muutoksia myös muun muassa hallintoriitaa, päätösten ja muiden asiakirjojen tiedoksiantoa, turvaamistoimia sekä ylimääräistä muutoksenhakua koskeviin säännöksiin.