Kulutusluottoja koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus
oikeusministeriö
19.11.2009
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2009:15This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-937-5Tiivistelmä
Mietinnössä ehdotetaan uudistettavaksi kulutusluottoja koskeva kuluttajansuojalain (38/1978) 7 luku. Lisäksi ehdotetaan eräitä muutoksia osamaksukaupasta annettuun lakiin (91/1966) ja luottotietolakiin (527/2007). Muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2008/48/EY kulutusluottosopimuksista.
Kansallisten luottomarkkinoiden kehittymisen johdosta ehdotetaan säädettäväksi laki eräiden luotonantajien rekisteröinnistä, jonka mukaan kuluttajaluottoja saisi tarjota vain luotonantajarekisteriin merkitty luotonantaja. Lakia sovellettaisiin tietyin poikkeuksin sellaisiin kuluttajaluottoja tarjoaviin luotonantajiin, jotka eivät kuulu Finanssivalvonnan valvonnan piiriin. Rekisteri- ja valvontaviranomaisena toimisi ehdotuksen mukaan Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Tältä osin esitys ei perustu direktiiviin, vaan sääntely olisi puhtaasti kansallista.
Myös panttilainauslaitoksista annettuun lakiin (1353/1992) sekä luoton eräännyttämistä koskevaan kuluttajansuojalain 7 luvun ja pantin myyntiä koskevaan kauppakaaren (3/1734) 10 luvun säännökseen ehdotetaan eräitä muutoksia, minkä lisäksi ehdotetaan kuluttajansuojalain 11 luvun rangaistussäännösten kumoamista. Myöskään näiltä osin esitys ei liity direktiiviin, vaan sääntely olisi puhtaasti kansallista.
Kansallisten luottomarkkinoiden kehittymisen johdosta ehdotetaan säädettäväksi laki eräiden luotonantajien rekisteröinnistä, jonka mukaan kuluttajaluottoja saisi tarjota vain luotonantajarekisteriin merkitty luotonantaja. Lakia sovellettaisiin tietyin poikkeuksin sellaisiin kuluttajaluottoja tarjoaviin luotonantajiin, jotka eivät kuulu Finanssivalvonnan valvonnan piiriin. Rekisteri- ja valvontaviranomaisena toimisi ehdotuksen mukaan Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Tältä osin esitys ei perustu direktiiviin, vaan sääntely olisi puhtaasti kansallista.
Myös panttilainauslaitoksista annettuun lakiin (1353/1992) sekä luoton eräännyttämistä koskevaan kuluttajansuojalain 7 luvun ja pantin myyntiä koskevaan kauppakaaren (3/1734) 10 luvun säännökseen ehdotetaan eräitä muutoksia, minkä lisäksi ehdotetaan kuluttajansuojalain 11 luvun rangaistussäännösten kumoamista. Myöskään näiltä osin esitys ei liity direktiiviin, vaan sääntely olisi puhtaasti kansallista.